Temperatuur meten/schatten/...?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2

Temperatuur meten/schatten/...?

Hallo allemaal,

Ik heb mij voor dit forum aangemeld voor (hopelijk) een oplossing voor t volgende probleem:

Ik wil voor een modelbouw project dingen uit Zink gieten, maar het probleem is als volgt: Zink smelt bij 420 graden Celsius, en het rubber van mijn mal kan tot maximaal 500 graden hebben. De vraag is dus of hier mensen zijn die een makkelijke (lees: betaalbare) huis tuin en keuken oplossing hebben om te weten wanneer t gesmolten zink nog onder 500 graden is. Of t nou 480 graden, 450 of 490 is maakt mij allemaal niet uit, als mn mal maar niet verbrand.

Nu hoor ik al mensen denken: "daarvoor heb je thermometers, Einstein" maar ik heb nog geen goedkope thermometer gevonden die tot een graadje of 600 gaat, en om nou voor 1 projectje een IR thermometer van ~ €150 te kopen, dat gaat mij wat ver.

Als iemand hier dus wèl weet waar ik goedkoop een geschikte thermometer kan vinden of een ander chemische truc (vandaar dit forum) weet om te weten dat t Zink nog net "koud"genoeg is, hou ik mij daar warm voor aanbevolen

Alvast hartlelijk dank,

Frank
Eventuele typfouten of spellingsfouten kan ik niet uitsluiten, daarvoor alvast mijn excuses! ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Temperatuur meten/schatten/...?

Tja, of je zoiets kunt krijgen wat heel veel goedkoper is weet ik niet, maar je zou eens kunnen kijken op http://www.thermometersdirect.co.uk/

Bijvoorbeeld de derde in deze rij, een thermometer die gaat tot 750 graden. Met een probe erbij (123-212, zie deze pagina) komt dat op ongeveer 75 pond, ca EUR 105 excl verzenden.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2.399

Re: Temperatuur meten/schatten/...?

Heb je niet restantjes van je mal? Je kan een stukje gebruiken als test.

Berichten: 251

Re: Temperatuur meten/schatten/...?

de firma "thalens" (ook bekend van verven en kleurpotloden ed.) verkocht vroeger setjes met temperatuurgevoelige waskrijtjes, een soort "indicator" zeg maar (een streep van het staafje vertoonde een kleuromslag binnen een bepaalde temperatuurmarge); mss kan je eens informeren bij de firma

Berichten: 142

Re: Temperatuur meten/schatten/...?

Volgens mij zit je het jezelf moeilijk te maken. Als je zink smelt zal de temperatuur rond de 420 °C liggen, als je dan niet te lang wacht met gieten zal de temperatuur niet ver boven die temperatuur liggen. Ga uit van een minuut of 5 na smelten voordat je gaat gieten.

Gebruikersavatar
Berichten: 2

Re: Temperatuur meten/schatten/...?

Hartelijk dank voor alle reacties, ik zal eens informeren naar de krijtjes.

Dat de temperatuur net na t smelten nog rond de 420 graden ligt snap ik, maar ik heb de indruk dat t Zink, naarmate t warmer wordt, ook steeds makkelijker vloeit, en dat is altijd wel handig in een mal, dus ik wil het Zink het liefst zo heet mogelijk.

Nogmaals bedankt voor de reacties!

groeten,

Frank
Eventuele typfouten of spellingsfouten kan ik niet uitsluiten, daarvoor alvast mijn excuses! ;)

Reageer