[scheikunde] Stappenplan Titratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] Stappenplan Titratie

Hallo allemaal!

Ik heb binnenkort een practicum wat misschien kan gaan over een zuur-base titratie. Ik vroeg me af of jullie me hier een beetje mee konden helpen:

Ik zoek namelijk naar een standaard stappenplan van een titratie (maar dan zonder al het schoonmaakwerk erbij).

Dit is wat ik tot nu toe heb, ik weet niet of het goed is, dus ik hoop dat jullie het kunnen/willen verbeteren:

- Je hebt een stof (de analiet) gekregen

- Deze doe je in een maatkolf (HOE? met een pipet???)- Deze vul je aan tot 100 ml (Anders heb je te weinig voor in duplo)

- Hieruit haal je weer 10 ml weg met een pipet

- Deze 10 ml doe je in een erlenmeyer

- Indicator toevoegen

- De andere stof (titrant) doe je in een buret via een trechter (hoe noem je dat in de scheikunde?)

- De filter haal je weg voor het bepalen van hoeveelheid (ivm druppels)

- Druppelen tot equivalentiepunt

- Hoeveelheid in buret weer opschrijven

Verder had ik nog een ander vraagje, soms moet je ook de titrant aanvullen tot 100 ml, hoe moet je dit dan verder verwerken in je berekeningen?

Bij de analiet doe ik dit zo:

(Voorbeeld)

Gekregen hoeveelheid analiet: 25ml aanvullen tot 100ml

Bij berekeningen x10 (zoveel is er in de maatkolf aanwezig)

Antwoord hiervan x4 (dit komt uit 25 ml onverdunde stof)

Je krijgt dan de hoeveelheid mol in 100 ml onverdunde stof

Moet dit ook zo bij het titrant? kunnen jullie dan misschien een voorbeeldje geven?

Nog een vraag (sorry ;))

Als je een indicator moet zoeken bij bijvoorbeeld de reactie van ethaanzuur met natronloog, moet je dan kijken naar de ph van de oplossing die je gaat krijgen of die je nu hebt?Op het begin is de ph namelijk zuur (in de analiet ethaanzuur) en als je steeds meer hebt bijgevoegd wordt dit steeds basischer, dus dan zou je een indicator moeten nemen van boven de 7.....

Ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen, alvast bedankt!!!!!

Berichten: 49

Re: [scheikunde] Stappenplan Titratie

een trechter (hoe noem je dat in de scheikunde?)
Zo noem je dat in de scheikunde ook ;)

Over de rest weet ik niet veel, aangezien wij hier volgend jaar pas mee starten, volgens onze leerkracht toch..

Berichten: 85

Re: [scheikunde] Stappenplan Titratie

De analiet in een maatkolf gebeurt meestal met een pipet, ander kan dit niet nauwkeurig gedaan worden.

Als je gaat rekenen weet je al dat je 25 mL in 100 mL hebt opgelost, je hebt nu vier keer verdund.

Als je dan het antwoord voor de verdunde oplossing hebt, kun je die van de onverdunde versie berekenen door dat antwoord met 4 te vermenigvuldigen.

Groetjes!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Stappenplan Titratie

Je hebt een stof (de analiet) gekregen

- Deze doe je in een maatkolf (HOE? met een pipet???)-


De stof kan ook een vaste stof zijn die je moet oplossen: weeg exact een bepaalde hoeveelheid af. Los deze op in weinig water. Breng over in de maatkolf. Goed naspoelen !!

Berichten: 2

Re: [scheikunde] Stappenplan Titratie

Heel erg bedankt voor alle reacties ;)

Ik vroeg me eigenlijk ook af of je als je het titrant ook verdund, deze ergens in de berekening ook x10 moet doen (als je eerst 10ml had en tot 100ml hebt verdund)?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Stappenplan Titratie

Als je rekent met de onverdunde concentratie, natuurlijk wel, ja...

Maar je kunt ook rekenen met de verdunde 10x zo lage concentratie van de titrant. Dan zit de verdunning er gelijk in verwerkt.

Reageer