zuurkast

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 53

zuurkast

hallo,

ik ben bezig om mijn eigen thuislab(je) op te zetten, niks groots, gewoon een plekje waar ik mijn chems veilig kan opslaan en proeven doen

nu heb je voor heel veel proeven een zuurkast nodig,

nu is mijn vraag, kan het ook met een goede afzuiging?

en ik snap dat dat voor een groot gedeelte aan de proef ligt maar ik dacht, ik vraag het toch even :P

ik heb nog een afzuig staan van een oude keuken en die wou ik wel monteren, dus, heeft dat zin of moet ik gewoon al mijn proeven buiten doen?

en ik wel ook best wat geld uitgeven aan een echte zuurkast maar zover ik weet zijn die zelfs 2de hands duizenden euro's en dat gaat me toch een beetje ver

als iemand tips heeft, graag

alvast bedankt, koen

p.s. als dit op de verkeerde plek is gepost, sorry, ben er niet helemaal zeker van :oops:

Berichten: 840

Re: zuurkast

Je kan een keukenafzuiging gebruiken, maar dan moeten ten eerste de filters eruit, om een betere en snellere luchtdoorstroom te krijgen. Ook moet je accepteren dat die helemaal gaat kapot roesten door corrosieve gassen. Ik zou gewoon proefjes op kleine schaal buiten doen. Je zou zelf een zuurkast kunnen maken, maar ik heb daar geen ervaring mee:

http://www.experimenten.nl/zuurkast.html

Berichten: 184

Re: zuurkast

Een keukenafzuiging is niet explosie-veilig.

Wanneer je met organische oplosmiddelen gaat werken en de dampen worden afgezogen door zo'n keukenafzuiging dan kan een kleine vonk al voldoende zijn voor een explosie.

Reageer