ECL

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 22

ECL

Beste mensen,

Ik zoek voor school een en ander uit over elektrochemoluminescentie (ECL). Bij dit verschijnsel reageren twee beginstoffen aan een elektrode, de ene als oxidator en de ander als reductor. De ionen die daarbij ontstaan reageren met elkaar waarbij een van de beginstoffen in een aageslagen toestand raakt en vervolgens terugvalt naar zijn grondtoestand onder het uitzenden van een foton.

In Light Emission at Electrodes: An Electrochemiluminescence Demonstration vind ik op pagina 642 de volgende reactie vergelijkingen:

1. A + e- -> A.-

2. D - e- -> D.+

3. A.- + D.+ -> A* + D

4. A* -> A + hv

Ik vraag mij af of in de derde vergelijking ook D in de aangelagen toestand kan raken i.p.v. A, dit lijkt mij logischer, want D ontvangt een elektron. Zo niet, waarom kan dit dan niet?

MVG,

It's me.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: ECL

Tjonge, dit is een moeilijke vraag. Er wordt een elektron overgedragen naar een lege schil. In het geval dat hier wordt beschreven is het elektron dat wordt overgedragen blijkbaar niet het elektron met de hoogste energie. Daarom kan er in proces 4 nog verval plaatsvinden. Wat jij voorstelt is dat het elektron bij D in een hogere baan terecht komt, en dat bij D daarna verval onder uitzending van licht plaatsvindt.

Ik zou niet zo weten waarom dat niet zou kunnen, maar dat betekent niet dat er geen reden zou zijn. En zelfs als het theoretisch kan, zou het nog kunnen dat het in de praktijk niet voorkomt.

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: ECL

De laatste alinea van het artikel geeft in feite het antwoord al:

The bright orange emission characteristic of *Ru(bpy)32+

may also be generated using chemiluminescence—for example,

by reducing Ru(bpy)32+ and S2O82- with Mg(s) to form Ru(bpy)31+ and SO4.-, which then undergo electron transfer to form *Ru(bpy)32+.

Oftewel, de andere kant op kan ook. De bepalende factor is welk van de twee deeltjes de luminofoor is/draagt. In dit geval is dat het Ru-bpy complex, waarbij metal-to-ligand charge transfer verantwoordelijk is voor het creëren van een aangeslagen toestand.

Berichten: 22

Re: ECL

Kijk, hier heb ik wat aan Afbeelding . Maar in de laatste alinea staat beschreven dat het omgekeerde effect bereikt kan worden met chemoluminescentie (CL) waarbij men gebruikt maakt van de reductor Mg(s). Mag je dan zeggen dat met elektrochemoluminescentie (ECL) de elektroden deze reducerende taak van Mg(s) op zich kunnen nemen en daarmee hetzelfde effect bereiken? Dat klinkt inderdaad logisch.

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: ECL

Het gaat uiteindelijk om de reactie tussen A.- en D.+. En dan kunnen er inderdaad meerdere manieren zijn hoe je deze twee deeltjes in eerste instantie maakt.

Berichten: 22

Re: ECL

Ok, dit is wat ik wilde weten. Bedankt.

Reageer