[scheikunde] titratie van borax

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

[scheikunde] titratie van borax

voor een school opdracht moet ik de volgende proef doen:

Weeg een hoeveelheid monster af overeenkomend met 250 mg watervrij natrium-

tetraboraat en breng dit over in een conische kolf van 300 ml. Voeg 25 ml water toe en verwarm tot alles is opgelost. titreer na afkoelen met 0,1 N zoutzuur op methylrood.

weeg vervolgens een tweede portie van 250 mg borax af en breng dit in een conische kolf van 300 ml. Voeg 50 ml water toe en - als alle borax is opgelost- 2,5, g mannitol. Als alle mannitol is opgelost wordt de oplossing getitreerd met 0,1 N natriumhydroxide op fenolftaleïen.

is er iemand die misschien de reactievergelijkingen kan opstellen van deze proef, want ik kom er niet zo goed uit

groeten leon

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] titratie van borax

kan je eerst even (per reactie) de stoffen op schrijven waar je mee begint en waarvan je je verwacht dat je mee eindigd.

begin hulpje 1N zoutzuur = 1 mol zoutzuur
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 292

Re: [scheikunde] titratie van borax

Probeer eerst zelf eens de reactievergelijkingen te maken, zet de uitkomst hier op het forum. Indien er iets fout aan is kunnen we je dan helpen.

Berichten: 7

Re: [scheikunde] titratie van borax

1.

Na2B4O7.10 H2O+ H2O--> 2 Na(aq) + B4O7(aq)

2 Na + B4O7 + HCl ??

2.

Na2B4O7.10 H2O+ H2O--> 2 Na(aq) + B4O7(aq)

2Na(aq) + B4O7(aq) + C6H14O6 --> ???

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Let ook even goed op je notatie, want het is bijvoorbeeld 'HCl' en niet 'HCL' ;) </font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 292

Re: [scheikunde] titratie van borax

Weeg een hoeveelheid monster af overeenkomend met 250 mg watervrij natrium-tetraboraat
Na2B4O7.10 H2O
Het gaat toch om watervrij tetraboraat?

ik zal je alvast helpen met één van je reactievergelijkingen

2Na + B4 O7 + 2HCl --> 2NaCl + H2 B4 O7

Berichten: 7

Re: [scheikunde] titratie van borax

oke bedankt, en hoe gaat dat dan met mannitol.

mvgr

Berichten: 292

Re: [scheikunde] titratie van borax

Volgens mij (dit ben ik niet 100% zeker) zullen die 2 natrium atomen binden aan je manitol van het manitol zullen dan 2 atomen afsplitsen die zuller reageren met je tetraboraat.

aan jou om te weten om welke 2 atomen het gaat ;)

Berichten: 7

Re: [scheikunde] titratie van borax

Ik heb nog even goed gekeken, en er staat: Weeg een hoeveelheid monster af overeenkomend met 250 mg watervrij natrium-

tetraboraat. Dat betekent dus dat de Na2B4O7 hoeveelheid evenveel moet zijn, maar dat je wel gewoon Na2B4O7.10 H2O+ H2O moet gebruiken

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Nog een keer: gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe je dat moet doen.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 365

Re: [scheikunde] titratie van borax

heb je ook al uitgerekent hopeveel je dan wel af moet wegen? want van de gehydrateerde zul je meer meoten afwegen om 250mg ongehydrateerd over te houden

Berichten: 7

Re: [scheikunde] titratie van borax

Hoe kan bereken hoeveel gram borax ik dan nodig heb?

mvgr,

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: [scheikunde] titratie van borax

Je moet de massa van het water mee pakken in het afwegen.

Dus je hebt x aantal grammen nodig, dan heb je y aantal mol nodig. Dan heb je (y * aantal gehydrateerd water) in grammen extra nodig bovenop je x
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Berichten: 7

Re: [scheikunde] titratie van borax

is dit goed?

0,25 g/ 201,22 (berekend als molaire massa van Na2B4O7)= 0,0012

0,0012x 10 x 18,02= o,22

0,22 + 0,25 = 0,47

Berichten: 223

Re: [scheikunde] titratie van borax

wizzkid schreef: is dit goed?

0,25 g/ 201,22 (berekend als molaire massa van Na2B4O7)= 0,0012

0,0012x 10 x 18,02= o,22

0,22 + 0,25 = 0,47
zou je die 2e en 3e berekening kunnen toelichten?

Berichten: 7

Re: [scheikunde] titratie van borax

Inmiddels hebben we de proef gedaan, alleen heb ik nu de Pka van boraat nodig (BO3 ) In de binas staat hij namelijk niet

Reageer