[scheikunde] Welke elektroden?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 22

[scheikunde] Welke elektroden?

Ik had een vraag we moetsten bij 1M kopersulfaatoplossing onderzoeken hoe de weerstand van de oplossing verandert als de afstand tussen de elektroden verandert.

We hebben de elektroden zink en koolstof gebruikt, maar volgens mij zijn dit niet de goede elektroden..

Want ze reageren met elkaar..

Nou weet ik dus niet wat voor elektroden ik moet gebruiken?

Weet iemand dat wel?

Help!

Groetjes Rachel

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: [scheikunde] Welke elektroden?

Weet je zeker dat Zn en C met elkaar reageren, of reageert Zn stiekem met wat anders? Hoe kwam je überhaupt op deze elektroden?

Berichten: 220

Re: [scheikunde] Welke elektroden?

HermanRachel schreef: Ik had een vraag we moetsten bij 1M kopersulfaatoplossing onderzoeken hoe de weerstand van de oplossing verandert als de afstand tussen de elektroden verandert.

We hebben de elektroden zink en koolstof gebruikt, maar volgens mij zijn dit niet de goede elektroden..

Want ze reageren met elkaar..

Nou weet ik dus niet wat voor elektroden ik moet gebruiken?

Weet iemand dat wel?

Help!

Groetjes Rachel
IK weet ieder geval dat als je de afstand vergroot de weerstand dan groter wordt en de geleiding minder omdat er een groter afstand overbrugt moet worden.

Berichten: 22

Re: [scheikunde] Welke elektroden?

Ja zover waren wij dus ook ;) (Zit hier ééntje met natuurkunde 1,2 ;))

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: [scheikunde] Welke elektroden?

Even goed nadenken hoor: Zn is een onedel metaal, dus goede reductor, Cu2+ is een prima oxidator! Altijd alle beschikbare deeltjes opschrijven bij een redoxreactie en kijken wat de sterkste ox en red zijn.

Koolstof is een inerte elektrode.

Berichten: 22

Re: [scheikunde] Welke elektroden?

erik1987 schreef:
HermanRachel schreef: Ik had een vraag we moetsten bij 1M kopersulfaatoplossing onderzoeken hoe de weerstand van de oplossing verandert als de afstand tussen de elektroden verandert.

We hebben de elektroden zink en koolstof gebruikt, maar volgens mij zijn dit niet de goede elektroden..

Want ze reageren met elkaar..

Nou weet ik dus niet wat voor elektroden ik moet gebruiken?

Weet iemand dat wel?

Help!

Groetjes Rachel
IK weet ieder geval dat als je de afstand vergroot de weerstand dan groter wordt en de geleiding minder omdat er een groter afstand overbrugt moet worden.
Daar heb je idd gelijk in hoe groter de afstand hoe hoger de weerstand, dat blijkt ook uit onze gegevens.

Berichten: 22

Re: [scheikunde] Welke elektroden?

RubenM schreef: Even goed nadenken hoor: Zn is een onedel metaal, dus goede reductor, Cu2+ is een prima oxidator! Altijd alle beschikbare deeltjes opschrijven bij een redoxreactie en kijken wat de sterkste ox en red zijn.

Koolstof is een inerte elektrode.
Ja maar het gaat erom dat we elektroden gebruiken die het beste zijn die dus en niet reageren met het mengsel en de elektroden ook niet onderling..

We dachten koper en zink eerst, maar deze deden het niet. Dus gebruikten we koolstof en die deed het wel samen met de zink... Maar ik snap het nu echt niet meer..

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: [scheikunde] Welke elektroden?

Weet je wat het woord "inert" betekent?

Berichten: 1.379

Re: [scheikunde] Welke elektroden?

Herman Rachel zou voor zijn probleem kunnen volstaan met twee Cu-elektroden in een kopersulfaatoplossing. Het gaat hier niet om de chemie maar om de geometrie van het systeem waarin hij gaat meten. Vandaar dat hij met wisselende afstanden tussen de electroden moet werken.

Hij kan kiezen uit:

1.Twee vlakke koperstrips met wisselende onderlinge afstanden

2. Twee vrij dunne koperdraden, ook op op wisselende afstanden.

Het resultaat van het tweede experiment kan voor sommigen tamelijk verrassend zijn. Ik ga dat hier nu niet vermelden. Ik geef wel een hint. Let eens op de geometrie van de stroomlijnen in de electroliet en vergelijk die ook eens met de krachtlijnen in een magnetisch veld.

Met een geleidbaarheidsmeter worden de weerstanden met wisselstroom (AC) gemeten.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer