Oxidatie aldehyde/keton

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 19

Oxidatie aldehyde/keton

Hallo,

Ik ben momenteel aan het studeren om mijn examens af te leggen voor de middenjury (in België). 1 van de vragen die ik moet kunnen beantwoorden is waarom een aldehyde zich bij oxidatie omzet in een carbonzuur terwijl een keton zich niet leent tot deze omzetting...

Ik kan het antwoord echter nergens vinden. Hopelijk kan iemand mij helpen...?

Alvast bedankt!

Lynn.

Berichten: 292

Re: Oxidatie aldehyde/keton

Teken eens wat een aldehyde, carbonzuur en keton is, en je zult direct het antwoord op je vraag weten

Berichten: 2.337

Re: Oxidatie aldehyde/keton

Er zit iets in de weg. ;)

Berichten: 3.145

Re: Oxidatie aldehyde/keton

Voor een carbonzuur moet je drie vrije C-bindingen hebben (twee voor de dubbel gebonden O en 1 voor de OH groep). Bij een keton zitten er aan weerzijden van het C-atoom waar ook het O-atoom aan zit nog andere C-atomen. Een carbonzuur kan dus niet ontstaan, tenzij er een C-C binding wordt verbroken.

Berichten: 19

Re: Oxidatie aldehyde/keton

Hey,

Heel erg bedankt allemaal. Het is inderdaad heel logisch, jammer genoeg is chemie niet meteen mijn sterkste kant, maar iets zegt mij dat jullie dat al doorhadden :oops:

Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Oxidatie aldehyde/keton

Komt wel als je er genoeg tijd insteekt :D

Berichten: 19

Re: Oxidatie aldehyde/keton

Ik heb er nochtans al veel tijd ingestoken :P Nog niet genoeg zeker? 8-) Ik moet wel zeggen dat ik al heel veel aan dit forum heb gehad, echt alles staat erop met dikwijls een heel duidelijke uitleg. Bedankt aan alle slimmerikken hier ;)

Berichten: 2.399

Re: Oxidatie aldehyde/keton

Toch vind ik het hier niet uitgelegd. Het verschil zit hem inderdaad in de C-H en C-C binding, maar dat is een observatie en geen uitleg. Een C-C binding is vaak veel lastiger te verbreken in dit soort reacties dan een C-H, vandaar dat de aldehyde wel gaat en de keton niet. In het algemeen breek je koolstof koolstof verbindingen bijna niet in syntheses.

Berichten: 20

Re: Oxidatie aldehyde/keton

Lin. schreef: Hallo,

Ik ben momenteel aan het studeren om mijn examens af te leggen voor de middenjury (in België). 1 van de vragen die ik moet kunnen beantwoorden is waarom een aldehyde zich bij oxidatie omzet in een carbonzuur terwijl een keton zich niet leent tot deze omzetting...

Ik kan het antwoord echter nergens vinden. Hopelijk kan iemand mij helpen...?

Alvast bedankt!

Lynn.
Wat gebeurt er bij het toevoegen van NaOH bij een aldehyde (vb. butyraldehyde)?

NaOH

CH3-CH2-CH2-CH=O ======> ?

Merci 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Oxidatie aldehyde/keton

Heb je ooit van α-koolstof of α-waterstof gehoord?

Reageer