Springen naar inhoud

chloordioxide

• Log in om te kunnen reageren

jleenen

jleenen

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 maart 2008 - 16:20

ik kom steeds vaker de toepassing van chloordioxide tegen in drinkwater voor varkens en kippen. Aangezien aan dat water vaak ook mengsels van organische zuren worden toegediend , is mijn vraag :

is er een reactie ( negatief ) te verwachten van deze combinatie ??

aanvulling : water is dmv organische zurenmengsel op een pH van 3,6 gebracht.

afbraak zuren , gasontwikkeling ???

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 maart 2008 - 16:51

Chloordioxide reageert in water zelf tot een zuur. Dus twee zuren gaan normaal gezien niet reageren met elkaar.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 maart 2008 - 17:22

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Chloordioxide is een sterke oxidator en zal veel organische moleculen afbreken. Het heeft echter wel de zeer prettige eigenschap dat het organische verbindingen niet chloreert, zelf wordt het tot chloride gereduceerd. Dat maakt toepassing van chloordioxide voor ontsmetting dan ook een stuk veiliger dan toepassing van chloor. Chloor kan in nevenreacties substituties aangaan, waarbij waterstofatomen in organische moleculen worden vervangen door chlooratomen en dan krijg je organische chloorverbindingen. Vele hiervan zijn bijzonder giftig en carcinogeen.

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 maart 2008 - 17:38

Ok bedankt voor je verbetering woelen. :oops:

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures