Snelheid moleculen CO in heelal

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 220

Snelheid moleculen CO in heelal

Hallo ik had vandaag een toets en daar was de vraag hoe snel moleculen gemiddeld in het heelal gaan bij 30 kelvin dit is -243 graden celsius .

Ik had een heel laag antwoordt berekend met behulp van onder andere de boltzman constante . Klopt het dat moleculen in het heelal heel traag gaan want in het heelal is de temperatuur bijna het absolute nulpunt -273 en dan staat alles toch stil ook moleculen ik had een antwoordt tot een snelheid van exponenten tot de 10-20 ongeveer .

Berichten: 2.399

Re: Snelheid moleculen CO in heelal

Ik weet niet of je antwoord goed is, maar de redenatie klopt in ieder geval. Je moet wel even netjes je eenheid vermelden he :twisted:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Snelheid moleculen CO in heelal

De kinetische energie voor translatie van een deeltje in drie dimensies is 3/2 kT, als ik het me goed herinner. Dat betekent dat de energie bij 30K ongeveer een tiende is van die bij kamertemperatuur. En daaruit volgt weer dat de snelheid ruwweg een derde is van de snelheid bij kamertemperatuur. 10-20 lijkt me erg weinig, zelfs als de eenheid "de snelheid van het licht" is.

Berichten: 220

Re: Snelheid moleculen CO in heelal

Ik weet niet of je antwoord goed is, maar de redenatie klopt in ieder geval. Je moet wel even netjes je eenheid vermelden he :twisted:
ik had het in m/s ingevuld

Berichten: 364

Re: Snelheid moleculen CO in heelal

dit kun je best gewoon via de Maxwell distributie berekene? die geeft toch de relatieve snelheidsverdeling van een gas bij een bepaalde T, MM

daaruit kun je oa de gemiddelde snelheid berekene : c= (8RT/pi*MM)^(0.5)

met MM in kg/mol ipv g/mol

voor CO bij 30K kom ik dus een gemiddelde snelheid van 150m/s uit,

uiteraard is dit een hele snelheidsdistributie wat wil zegen dat er ook veel aan 120m/s zulle gaan, alsook er gaan zijn die zelf aan300m/s voorbij knallen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Snelheid moleculen CO in heelal

Erik, doe je berekening eens voor, dan kunnen we er eens naar kijken of je ergens iets verkeerd doet.

Berichten: 2

Re: Snelheid moleculen CO in heelal

Erik, doe je berekening eens voor, dan kunnen we er eens naar kijken of je ergens iets verkeerd doet.
al die symbolen kan ik hier niet vinden, maar het ging er meer om of ik het goed beredeneerde dat als bij -273 graden alles stil staat , je dan bij -243 graden de moleculen tog al veel trager gaan

Berichten: 278

Re: Snelheid moleculen CO in heelal

Dan plak copy/paste je de boel vanuit WORD/EXCEL.

Als dat gaat dan...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Snelheid moleculen CO in heelal

al die symbolen kan ik hier niet vinden, maar het ging er meer om of ik het goed beredeneerde dat als bij -273 graden alles stil staat , je dan bij -243 graden de moleculen tog al veel trager gaan
Jammer, dan kan ik je niet verder helpen dan wat ik al schreef: de snelheid moet ongeveer 1/3 zijn van die bij kamertemperatuur.

Reageer