Springen naar inhoud

Bereiding tolueen

• Log in om te kunnen reageren

Lin.

Lin.

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 maart 2008 - 10:41

Hey,

Voor mijn examen chemie zou ik moeten weten hoe tolueen bereid wordt. Dit kan misschien weer een heel domme vraag zijn, maar het is heel belangrijk dat het juist is (ik doe zelfstudie en kan het niet riskeren om zelf een reactie "uit te vinden" die dan achteraf fout blijkt te zijn). In mijn handboek kan ik het niet vinden en op het internet heb ik ook niets gevonden...

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Lynn.

Edit: En blijkbaar moet ik ook nog de berieding van benzeensulfonzuur kunnen neerschrijven en dat is echt een stof waar ik nog nooit van gehoord heb en waarover ik ook geen nuttige info kan vinden op het internet... :s

Veranderd door Lin., 21 maart 2008 - 10:47

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Belgjm_CF

Belgjm_CF

• >100 berichten
  • 183 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 maart 2008 - 11:32

Voor mijn examen chemie zou ik moeten weten hoe tolueen bereid wordt. Dit kan misschien weer een heel domme vraag zijn, maar het is heel belangrijk dat het juist is (ik doe zelfstudie en kan het niet riskeren om zelf een reactie "uit te vinden" die dan achteraf fout blijkt te zijn). In mijn handboek kan ik het niet vinden en op het internet heb ik ook niets gevonden...

Hier op het forum kan je altijd je voorstellen eens ten toon spreiden en we zullen wel zeggen of deze juist zijn of niet. Zo kan je uit je mogelijke fouten leren ;)

En blijkbaar moet ik ook nog de berieding van benzeensulfonzuur kunnen neerschrijven en dat is echt een stof waar ik nog nooit van gehoord heb en waarover ik ook geen nuttige info kan vinden op het internet... :s

Wat noem jij nuttige info? Als je de structuur kent, dan ben je al een stuk op weg.
Ook hier geldt dat je eerst eens zelf iets probeert en dan kan er pas geholpen worden.

Structuur is alsvolgt:
Geplaatste afbeelding

Lin.

Lin.

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 maart 2008 - 11:44

Oké, ik wil het wel proberen, maar ik waarschuw je, ik ben hier héél slecht in 8-[

Voor dat benzeensulfonzuur dacht ik:

C6H6 + H2SO4 --> C6H5SO3H + OH-

En voor tolueen:

C6H6 + CH4 --> C6H5CH3 + H+

(maar volgens mij klopt dit echt niet 8-) )

# Moderatoropmerking
DrQuico: Gebruik sub- en superscript aub. Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Veranderd door DrQuico, 21 maart 2008 - 11:58

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 maart 2008 - 11:58

Oké, ik wil het wel proberen, maar ik waarschuw je, ik ben hier héél slecht in 8-[

Voor dat benzeensulfonzuur dacht ik:

C6H6 + H2SO4 --> C6H5SO3H + OH-

Deze klopt bijna [|:-)]

Achter de pijl krijg je alleen geen OH-, maar H2O. De lading moet voor en na de pijl immers gelijk blijven. Je kunt het ook zien door de H-tjes voor en na de pijl goed te tellen.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 maart 2008 - 12:21

En voor tolueen:

C6H6 + CH4 --> C6H5CH3 + H+

(maar volgens mij klopt dit echt niet  8-) )

Nee, die klopt niet. In de praktijk zal niemand tolueen maken omdat dit gewoon uit aardolie gewonnen kan worden. Als je het zou maken uit benzeen, dan doe je dat met een zogenaamde Friedel-Craft alkylering:

C6H6 + H3CCl -> C6H5CH3 + HCl

Je gebruikt hierbij AlCl3 of AlBr3 als katalysator en in plaats van methylchloride kun je ook methylbromide gebruiken.

Vanuit andere uitgangsstoffen kun je ook tolueen maken. Je kunt dan wel tientallen manieren bedenken, maar de bovenstaande is het meest "straightforward"

even googelen levert ook nog wel wat interessante hits.

Veranderd door DrQuico, 21 maart 2008 - 12:24

Lin.

Lin.

• 0 - 25 berichten
  • 19 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 maart 2008 - 12:24

Pfff... Bedankt!

Zoiets kan je toch niet zelf verzinnen?? Dat moet je toch weten?

Enfin, het zal wel aan mij liggen 8-[ Bedankt in elk geval!

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 maart 2008 - 12:25

Staat dat echt nergens in je cursus?

Het kan eventueel ook vanuit benzeen en methanol.

DuranK

DuranK

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 maart 2008 - 17:35

Pfff... Bedankt!

Zoiets kan je toch niet zelf verzinnen?? Dat moet je toch weten?

Enfin, het zal wel aan mij liggen  8-[ Bedankt in elk geval!

Friedels kraft alkylering zul je denk ik wel vinden in elk Organisch Chemie boek ;) Maar ik weet niet wat voor boeken jij hebt.

Nou je de antwoorden toch al hebt, kan ik je ook wel een handige site geven :D
http://www.stolaf.ed...atic/arosyn.htm
De Oude Wijsheid liet ons na : "Alle cycli in de kosmos zijn elkaars gelijke en alles gebeurt tezelfdertijd".
Een zoektocht van ± 30 jaar liet mij zien dat deze wijsheid de waarheid is.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures