Titerstelling: Natriumthiosulfaat

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

Titerstelling: Natriumthiosulfaat

Hoy, Ik heb een titerstelling gedaan van natriumthiosulfaat op kaliumbromaat.

Nu wil ik graag weten hoe de reactievergelijking er uit ziet.

werkwijze:

- Ik heb 55,67 mg kaliumbromaat afgewogen en in een erlenmeyer opgelost met 50 ml demiwater.

- 10 ml kaliumjodideoplossing en 5 ml HCL oplossing toegevoegd.

- En vlak voor het einde van de titratie 1 ml zetmeeloplossing toegevoegd.

Dit is wat ik er zelf van heb gemaakt:

BrO3- + 6 I- + 6 H+ ----> Br- + 3 I2 + 3 H2O

3 I2 + 6 S2O32- ----> 6 I- + 3 S4O62-



In de reactievergelijkingen die ik heb gemaakt komt het er op neer dat er voor 1 mol Bromaat 6 mol thiosulfaat nodig is.

Kan iemand kijken of dit goed is of het verbeteren. Wil je ook een uitleg geven.

Gr Berry

Berichten: 292

Re: Titerstelling: Natriumthiosulfaat

BrO3- + 6 I- + 6 H+ ----> Br + 3 I2 + H2O


foutje bij het aantal zuurstoffen aan de rechterkant er moet nog een getalleke bij ;) . Persoonlijk vind ik het makkelijker als ik de volledige reactievergelijking opschrijf, er wordt namelijk ook KCl gevormd

Maar goed ieder zijn eigen mening en werkwijze natuurlijk

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Titerstelling: Natriumthiosulfaat

Kalium is een tribune ion en hoort daarom niet thuis in de reactievgl omdat er toch niets mee gebeurt, evenals chloride. Daarbij is het Br- dat ontstaat. Geen atomair broom dus. Zoiets kun je makkelijk opvangen door ook ladingen te controleren. In dit geval is het links -1, dus hoort dat rechts ook zo.

Berichten: 6

Re: Titerstelling: Natriumthiosulfaat

Oke ik heb het gewijzigd (zie mn eerste bericht). Maar kunnen jullie me vertellen of de reactievergelijking wel zo ongeveer in zijn werk gaat of dat er iets heel anders gebeurd. Ik heb een paar andere reacties met thio gebestudeerd en dacht dat hij er ongeveer zo zou kunnen uitzien, omdat ik geen reactievergelijkingen van natriumthiosulfaat met bromaat kon vinden.

Berichten: 292

Re: Titerstelling: Natriumthiosulfaat

Kalium is een tribune ion en hoort daarom niet thuis in de reactievgl omdat er toch niets mee gebeurt, evenals chloride
Hoe bedoel je FsWd :

er wordt toch KCl gevormd, of blijven deze als K+ en Cl- ionen in de oplossing?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Titerstelling: Natriumthiosulfaat

Kalium is een tribune ion en hoort daarom niet thuis in de reactievgl omdat er toch niets mee gebeurt, evenals chloride
Hoe bedoel je FsWd :

er wordt toch KCl gevormd, of blijven deze als K+ en Cl- ionen in de oplossing?
Tuurlijk blijft dat in oplossing. Sinds wanneer zijn kaliumzouten niet meer oplosbaar? 8-[

Berichten: 292

Re: Titerstelling: Natriumthiosulfaat

Tuurlijk blijft dat in oplossing. Sinds wanneer zijn kaliumzouten niet meer oplosbaar? blink.gif
ik weet dat het oplosbaar is maar mijn vraag is het volgende :

omdat je zei dat het tribune ionen waren, maar er wordt toch KCl gevormd en dit is toch ook een reactie het heeft dan misschien niks te maken met de andere reactie, maar het wordt toch gevormd. Vandaar dat ik telkens de volledige reactie opschrijf

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Titerstelling: Natriumthiosulfaat

Het is niet gebuikelijk om ionen die niet aan de reactie meedoen, in de vergelijking te vermelden.

Het is nl. niet zo dat er KCl gevormd wordt.

Er zijn ook Na+-ionen in de oplossing aanwezig en (na de reactie) ook Br-ionen, I--ionen en S4O62--ionen. Dus met evenveel recht kan ik zeggen dat er geen KCl ontstaat, maar NaCl en KI en NaBr. Of misschien toch NaI en KBr en dan toch KCl. Of een mengsel van NaCl en KCl, naast een mengsel van NaBr, KBr, NaI en KI? En ontstaat er nou Na2S4O6 of K2S4O6?

Zie je...?

Vandaar dus geen tribune-ionen meenemen in de reactievergelijking. Er waren voor de reactie K+-ionen in oplossing en die zijn er na de reactie ook.

Edit: woord toegevoegd.

Berichten: 292

Re: Titerstelling: Natriumthiosulfaat

Ok bedankt voor je antwoord Marjanne. Ik had inderdaad geen rekening gehouden met het feit dat ook andere stoffen kunnen gevormd worden.

Reageer