Problemen bepalen Kb CO32- & HCO3- m.b.v. titratie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 22

Problemen bepalen Kb CO32- & HCO3- m.b.v. titratie

Beste mensen,

Ik heb de opdracht gekregen om de Kb van carbonaat en waterstofcarbonaat te bepalen met behulp van een zuur-base titratie. Daarvoor moet ik eerst met een pH-meter de pH bepalen van een natriumcarbonaat en een natriumwaterstofcarbonaat oplossing. Vervolgens moet ik met Coach een titratiecurve maken en daarmee de pH bepalen van carbonaat en waterstofcarbonaat. Met deze meetgegevens kan ik voor beide stoffen 2x de Kb berekenen.

Ik heb bovenstaande opdracht uitgevoerd met een buret met zoutzuur en een erlenmeyer met een natriumcarbonaatoplossing. De buret heb ik daarbij met constante snelheid laten druppelen. Eigenlijk had ik hiervoor een titrator(?) moeten gebruiken, zodat de druppelsnelheid en het druppelvolume constant zou blijven, maar deze was defect.

Nu heb ik de meetresultaten verkregen en een niet zo'n heel geweldige titratiecurve geplot. Met mijn meetgegevens het ik de Kb's berekend. Alleen wijken deze zo'n factor tien af van het BINAS en wijkt de gevonden Kb van waterstofcarbonaat bij de "losse" meting sterk af met die bij de titratie (terwijl de pH's ongeveer gelijk zijn). Ik moet dus ergens een denk-, meet- of rekenfout hebben gemaakt, ik weet alleen niet welke.

Zou iemand mij hierbij kunnen helpen? In dit PDF-document staan mijn berekeningen en mijn titratiecurve. Hopelijk vindt iemand de oplossing of kan iemand mij verder helpen.

MVG,

It's me.

Reageer