HCN of KCN

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

HCN of KCN

Hallo,

Ik werk op een vuilverbranding en de laatste tijd ruiken we nabij onze afvalwaterbehandeling een amandelgeur. Dit kan duiden op HCN alleen wij begrijpen nog niet helemaal hoe dit zou kunnen onstaan (uit KCN ?) Het zure water uit onze wassers wordt eerst naar een ph gebracht van 0 naar 1 dmv kalksteen. Hierna voegen we NaOH toe om de ph tussen 9 en 10 te verkijgen om zware metalen af te vangen dmv Na2S. Tevens voegen we FeCl3 toe en polymeer om de, door sulfide, stoffen te laten vlokken en af te voeren in een lammele separator. Hierna wordt het afvalwater verdampers ingezogen die bij een ph van 10 de NH3 eruit verdampen bij een temp van 60 graden. Hierna gaat het na een zandfilter waarboven we HCN meten ( De vloeistof in dit zandfilter is wit, maar hoort helder te wezen).

Kan hier nog KCN aanwezig zijn ?

Zit Kalium in bv. Plastic zakken ? (deze verbranden we in grote hoeveelheden)

Hoe ontstaat HCN ?

MVG KJ Veslinga, Proces operator AEB

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: HCN of KCN

Ik heb geen verstand van vuilverbranding. Ik weet ook niet of daarbij cyanide kan worden gevormd.

Maar ik heb wel een paar opmerkingen m.b.t. je probleem:

In plastic zakken zit normaliter geen kalium.

Er wordt, zo lees ik op internet, wel cyanide toegepast bij de fabricage van plastic.

Het is ook een ongewild bijprodukt in hoogovens (dus misschien kan er toch wel cyanide ontstaan in een vuilverbrandingsoven?)

Het hoeft niet per sé KCN te zijn waaruit eventueel HCN ontstaat. HCN kan bij aanzuring uit elk cyanidezout ontstaan. Waarom denk je juist aan kalium?

Als de ammonia verwijderd is in de verdampers, wat is dan daarna de pH van het water (het water dat over de zandfilters wordt geleid)? Als de pH hiervan nog steeds rond 10 is, dan lijkt het me sterk dat hieruit HCN ontwijkt.

Er is natuurlijk altijd de mogelijkheid om de concentratie aan HCN te meten in de lucht boven het water in de zandfilters. Dit is geen moeilijke meting. Het kan eenvoudig met een testbuisje (een soort politie-alcoholblaaspijpje), maar ook (voor lagere concentraties) met een impinger (een gaswasfles waar loog in zit om HCN op te vangen). De opvangvloeistof wordt naderhand geanalyseerd op cyanide.

Edit:

Een andere, nog eenvoudigere mogelijkheid is om, zodra je amandeltjes ruikt, een watermonster te nemen, van boven het zandfilter, en dat op cyanide te (laten) onderzoeken. Ik zou laten analyseren op cyanide (vrij) en cyanide (totaal).

Reageer