Springen naar inhoud

ibuprofen 5% gel

• Log in om te kunnen reageren

melanie_CF

melanie_CF

• 0 - 25 berichten
  • 16 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 maart 2008 - 10:55

ik moet aan de hand van een formulatie-onderzoek een 5% ibuprofen gel bereiden. De moeilijkheid is dat ibuprofen niet oplost in water, enkel in alcohol. Wanneer echter NaOH wordt toegevoegd, ontstaat het zout en wordt het wel oplosbaar in water. In verschillende formuleringen vindt ik dat inderdaad NaOH wordt toegevoegd, maar men maakt steeds ook gebruik van enkele grammen isopropanol. Kan iemand mij zeggen waarom? Zou het kunnen dat NaOH enkel gebruikt wordt om de pH aan te passen zodat ibuprofen meer stabiel wordt?
volgende formulering heb ik gevonden:
ibuprofen 5 g
isopropanol 5 g
hydroxyethylcellulose 1,8 g
NaOH 1 g
benzylalcohol 1 g
water tot 100 g

alvast bedankt!!
Pardon one offence and you commision many - Publius Syrus -

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 maart 2008 - 16:20

Zoek eens een pH rate profiel op, ik denk niet dat het stabieler is bij basische pH. Zie niet in waarom. Ik denk zelfs dat het minder stabiel is, omdat O- een betere nucleofiel is. Het is volgens mij puur een formulerings gedachte.

Ik denk dat de isopropanol er in zit om ook een beetje mee te helpen, het is erg hydrofoob.

Veranderd door Napoleon1981, 23 maart 2008 - 16:41

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 maart 2008 - 03:38

Isopropanol kan ook er inzitten voor andere oorzaken natuurlijk. Het heeft een antibacteriele werking, en verlaagd het vriespunt aanzienlijk, allemaal dingen die belangrijk zijn als je een robuuste formulering wilt hebben.

In formuleringen zitten allerlei dingen als glijmiddel, kleurstoffen, glansmiddelen noem allemaal maar op. Niet alles heeft te maken met de API (active pharmaceutical compound).

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures