gif op paprika aantonen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

gif op paprika aantonen

Hallo,

Ik weet niks van scheikunde of iets af, maar ik moet een presentatie geven.

Ik wil het volgende proefje doen (zelf bedacht):

Ik heb een biologische paprika en een gewone. ik neem een wattestaafje en doe er een spulletje op. Op de biologische paprika gebeurt er niks, bij de gewone paprika wordt het wattestaafje blauw?

Dat hij blauw wordt is dan een teken dat er gif op zit, en dat er mee gif wordt gebruikt bij de productie.

Alleen moet ik het spulletje weten, en waar het te koop is.

ik hoop dat jullie me zo snel mogelijk kunnen helpen.

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: gif op paprika aantonen

Denk je echt gif te vinden op een 'gewone' paprika uit de winkel?

Re: gif op paprika aantonen

stond laatst nog in de krant dat dat bij albert heijn zo was.

Ik heb totaal geen kennis van scheikunde en dergelijke, dus sorry als ik niet slim over kom.

Re: gif op paprika aantonen

Hallo Annelien,

Er komt op paprika van Albert Heijn wel gif voor maar lang niet op alle paprika's.

Het gif op groente en vruchten is niet 1 gif maar 1 of een paar van vele tientallen soorten en ook nog in hele kleine hoeveelheden.

Om dit te kunnen vinden heb je heel ingewikkelde apparatuur nodig en veel kennis.

Je proefje om dit voor de klas te laten zien is wel leuk maar het zal jammer genoeg niet kunnen. Afbeelding

( Als het wel zou kunnen had je de testjes wel bij de drogist kunnen kopen want veel mensen zouden graag zelf willen controleren of er gif op hun eten zit.)

Berichten: 292

Re: gif op paprika aantonen

gaat je presentatie over paprika's zelf? of over schadelijke bestanddelen op voedsel?

indien het het tweede geval is zullen er wel proefjes zijn die je kunt doen.

zoals nitraatgehalte in sla en dergelijke aantonen. Er bestaan strips om nitraat aan te tonen als ik me niet vergis. Niet dat deze nauwkeurig zijn maar je kunt er al een schatting mee maken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: gif op paprika aantonen

verwarm spinasie een paar keer en doe dan een nitriet strip.

vermoed dat je dan wel een leuke reactie krijg.

terug naar de paprika's. paprika's zijn nachtschaigen. de vrucht is eetbaar maar de rest is giftig. voor aardappels, aubergines en tomaten gelt dat ook. (op wikipedia is er meer te vinden.) als je al gif zou kunnen aantonen is het dus de vraag of het bewust gespoten gif is of natuurlijk in de plant voorkomend gif.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Re: gif op paprika aantonen

waar kan je die nietraat /nietriet is dat hetzelfde? strip krijgen?

Alvast bedankt! dan kan ik die proefjes doen!

Het hoeft idd niet perzee met een paprika, maar het gaat meer om het schadelijke aan te tonen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: gif op paprika aantonen

nitraat is NO3-, nitriet is NO2-

zijn andere strips/testen meen ik. maar daar weet ik niet veel van
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: gif op paprika aantonen

Nitriet toon je aan met een kaliumjodide/zetmeelpapiertje. Dit verkleurt dan blauw. Let erop dat deze werkt door jodide (I-) te oxideren tot I3-. Samen met zetmeel wordt dit blauw.

Berichten: 873

Re: gif op paprika aantonen

Nitriet toon je aan met een kaliumjodide/zetmeelpapiertje. Dit verkleurt dan blauw. Let erop dat deze werkt door jodide (I-) te oxideren tot I3-. Samen met zetmeel wordt dit blauw.
Hiermee toon je ook sulfiet aan. al verwacht ik niet dat dit in /op een paprika zit.

Maar weer wel in rode wijn.

Beetje wijn in een erlenmeijer, zuur toevoegen (HCl), een stukje filtreerpapier gedrenkt in de kaliumjodide/zetmeeloplossing er boven houden mbv van een kurk. Na enige tijd wordt het papiertje blauw, als je nog langer wacht verdwijnt de blauwe kleur. (er moet wel sulfiet in de wij zitten.)

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: gif op paprika aantonen

De nitriet in spinazie heeft niets te maken met het oorspronkelijke uitgangspunt van de vraagsteller. Ze wil het verschil (gif) aantonen tussen biologisch voedsel en 'gewoon' voedsel.

Nitriet zit altijd in spinazie

Berichten: 292

Re: gif op paprika aantonen

Nitraatgehalte in sla dan bijvoorbeeld, dit gehalte hang af van de bemesting dus zal bij biologisch voedsel dan waarschijnlijk wel lager zijn. De hoeveelheid nitraat is ook afhankelijk van : het type groente, het gebruikte ras, de grondsoort, het seizoen en het (grond)water

Nitraat op zich is niet schadelijk maar het kan omgezet worden tot nitriet wat wel schadelijk is.

Overigens bevat spinazie van natuur uit ook geen nitriet maar nitraat, het nitriet ontstaat dan door het bewaren, bereiden of het eten van groente. Waarbij nitraat gedeeltelijk wordt omgezet in nitriet

Reageer