[scheikunde] Ammoniakconcentratie in koeienmest

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] Ammoniakconcentratie in koeienmest

Beste,

Excuses als deze vraag al gesteld is, maar ik kon hem niet vinden. Ik zit in atheneum 5 en Scheikunde is niet mijn sterkste vak, maar ik moet nu een Praktische Opdracht doen en ik wil gaan bepalen wat de concentratie ammoniak in koeienmest is.

Nu wil ik eerst de mest in water brengen, zodat er onder meer NH4+ en OH- ontstaat, door te filteren houd je dan een oplossing met alleen dat over (daar ga ik vanuit, invloed van misschien andere aanwezige stoffen zijn er waarschijnlijk wel maar ga er vanuit dat die er niet zijn, anders wordt het helemaal ingewikkeld, ook al is er dan een kans dat de proef niet goed verloopt.)

Maar mijn vraag is nu, hoe bepaal ik hoeveel er van die NH4+ aanwezig is (in mol), of hoe maak ik er eventueel een vaste stof van? Ik heb dingen gelezen als destilleren, magnesiumwaterstoffosfaat en titreren, maar ik kom er niet uit. Wie kan en wil mij hiermee verder helpen?

Alvast bedankt,

MvG,

Joël

Berichten: 223

Re: [scheikunde] Ammoniakconcentratie in koeienmest

ammoniak in mest bepalen kan op verschillende manieren

de makkelijkste zijn denk ik

1. titreren als NH4+

2. Kjehldahl en dan N bepalen, omrekenen naar NH3 / NH4+

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Ammoniakconcentratie in koeienmest

Bedankt voor je antwoord Ramoonus, van Kjehldahl heb ik nooit eerder gehoord, van het titreren wel dus. Ik ga weer verder kijken en zoeken hoe ik het door middel van titreren kan bepalen...

Berichten: 552

Re: [scheikunde] Ammoniakconcentratie in koeienmest

je kan het denk ik niet titreren als een zwak zuur met NaOH. Daarvoor is de sprong te klein. NH4+ is te zwak zuur

Berichten: 149

Re: [scheikunde] Ammoniakconcentratie in koeienmest

Kjeldahl werkt het beste denk ik

Berichten: 552

Re: [scheikunde] Ammoniakconcentratie in koeienmest

Welja, op mijn examen van Analytische Chemie was het een strikvraag. We moesten het gehalte ammoniumsulfaat (wat je verkrijgt bij N-bepaling volgens Kjeldahl) bepalen. Iedereen antwoordde dat je NH4+ moest titreren met NaOH, fout dus. Je moest sulfaat kwantitatief neerslaan met lood ofzo, gravimetrisch dus.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Ammoniakconcentratie in koeienmest

Bedankt allemaal, ik zal kijken of ik met één van de opties verder weet te komen :)

Reageer