Springen naar inhoud

het maken van de halogenen

• Log in om te kunnen reageren

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 maart 2008 - 20:07

Ik ben nu op mijn website een pagina aan het maken over het 'maken van halogenen'. Uiteraard is fluor geen reisgenoot in mij halogeen-avontuur!

Ik wilde verschillende manieren behandelen voor het maken van de halogenen. Ik dacht aan:

Chloor, mbv:

-Bleek
-TCCA, zwembadtabletten
-Mangaandioxide
-Waterstofperoxide 30%, je krijgt een oscillatieverschijnsel. Soms bubbelt het hevig soms niet. Dit is toch afwisseling van formatie van zuurstof en chloor?

Broom, mbv:
-Bleek
-kaliumbromaat
-Waterstofperoxide 30%
-Chloor

Jood,mbv:
-Waterstofperoxide
-Bleek

Mis ik nou nog andere mogelijkheden? Deze moeten natuurlijk wel economisch zijn. Ik ga bijvoorbeeld geen permanganaat gebruiken voor wat chloor!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

LP-078

LP-078

• >25 berichten
  • 65 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 maart 2008 - 10:06

je kunt ook chloor maken door elektrolyse van pekel.
dan krijg je chloorgas en natriumhydroxide

En bijvoorbeeld jodium door kaliumjodide met kopersulfaat te laten reageren
Kaliumjodide is een joodtablet dat gegeven wordt aan mensen in radioactief gebied om te verhinderen dat radioactief jood wordt opgenomen in de schildklier

Met dank aan wikipedia

Veranderd door LP-078, 25 maart 2008 - 10:14

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 april 2008 - 13:34

Niet helemaal. Een joodtablet is verre van zuiver KI volgens mij.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 april 2008 - 15:55

Jood tabletten zijn niet echt een goede bron van jodiden, er zit veel te veel andere rommel in. Kaliumjodide kun je beter maar gewoon zuiver kopen, het is een stof waar relatief eenvoudig aan te komen is.

Jor_CF

Jor_CF

• >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 april 2008 - 16:19

Ja. Ik moet nog steeds een goedkope bron voor kaliumjodide vinden. De goedkoopste bron die ik heb is die van eBay member 'labthings'. Hij verkocht me 250g lab-grade voor 11 pond. Dat is ongeveer 15 euro volgens mij. Niet duur, maar ik kreeg geen fijn poeder. Allemaal kristallen met een 'diameter' van ongeveer 5-10mm.
Maar ja , kaliumjodide heb ik nog zeker 220g of zo van, dus ik kan nog even vooruit.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures