Springen naar inhoud

Dextranen

• Log in om te kunnen reageren

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3338 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 maart 2008 - 11:34

voor me afstuderen doe ik o.a. onderzoek naar dextranen in een bepaald bakkerij product.

hierdoor heb ik een stukje theorie nodig over dextranen en wat het zijn. Wikipedia gebruik ik het liefste niet (staat bijna geen relevante en betrouwbare info op). het volgende heb ik al uit: Food Chemistry, Fennema O.R., 3rd edition, 1996, Marcel Dekker inc, New York, page 804-805

Dextrans also known as polydextroses.

Although principally used as a reduced-calorie, carbohydrate bulking ingredient, polydextrose behaves as a fat mimetic in some applications. Since polydextrose yields only 4,18 kJ/g (1kcal/g), it is especially attractive as a dual purpose ingredient which reduces calories from carbohydrates as well as fats. Contemporary polydextrose (tradename Litesse) is manufactured by randomly polymerizing glucose (minium 90%), sorbitol (maxium 2%) and citric acid, and it contains minor amounts of glucose monomer and 1,6 anhydroglucose. To maintain suitable water solubility, the molecular weights of polydextrose polymers are controlled below 22.000.

dat en nog een artikel waarin staat dat dextranen worden geproduceert m.b.v. melkzuurbacterien die het enzym dextransucrase maken.

Verder heb je liniaire ketens en vertacte ketens van verschillende lengtes tot wel meer dan 2 miljoen kDalton.

is er hier iemmand met nog meer informatie over dextranen? ik heb geen toegang tot wetenschappelijke artikelen waarvoor betaald moet worden.

alvast bedankt

Veranderd door ArcherBarry, 26 maart 2008 - 11:58

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

koekoek1

koekoek1

• >250 berichten
  • 316 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 maart 2008 - 11:48

Dit had je waarschijnlijk al gevonden.
E1200
Pagina is trouwens vreselijk traag dus heb geduld :D

Ik lees trouwens overal dat het bestaat uit ongeveer 10% sorbitol 1% citroenzuur en de rest glucose... dat is toch wel wat anders

Veranderd door koekoek1, 26 maart 2008 - 11:58

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3338 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 maart 2008 - 12:35

vreemd,

persoonlijk heb ik over E1200 heen gekeken :oops:

koekoek1

koekoek1

• >250 berichten
  • 316 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 maart 2008 - 12:51

Het is trouwens natuurlijk 10% sorbitol, 1% citroenzuur en de rest dextrose

En ja ik weet dat dextrose en glucose hetzelfde zijn, maar dextrose werkt net wat makkelijker

Veranderd door koekoek1, 27 maart 2008 - 14:34

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3338 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 maart 2008 - 14:58

iemmand anders nog informatie?

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3338 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 mei 2008 - 09:31

Inmiddels ben ik wat verder met dextranen maar loop ik weer tegen een probleempje aan.

Cross linked dextranen zijn voor zover ik heb kunnen vinden lange lineare ketens van 1:6 verbonden glucose moleculen die aan elkaar verbonden zijn met dus een cross link.

Geplaatste afbeelding

Echter vraag ik me af hoe ik die cross link mag noemen. Het ziet er uit als een glycerol molecuul die 2 waterstof atoompies mist en de zuurstof atoompjes even zijn opgeschoven. Weten julie er een betere benaming voor? liefst in engels.

Marwe

Marwe

• >25 berichten
  • 38 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 mei 2008 - 09:55

Als je me een pm stuurt zodat ik me het herinner kan ik je wel het deel over dextran van mijn afstudeerverslag sturen. Ik heb er geprobeerd een gel van te maken.

Dextrose is niet dextran overigens, dacht ik in het topic iets over te lezen. Leuk is nog een verwijzing te maken naar tandplak.

Marwe

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures