[scheikunde] Oxidatiegetallen?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 18

[scheikunde] Oxidatiegetallen?

Ik ben bezig met huiswerk en nu stuit ik op hetvolgende;

'Leg uit welke soort deeltjes (nikkelionen of zuurstofionen of koolstofmonooxidemoleculen) in reactie 2 als oxidator optreedt. Verwerk in de uitleg de ladingsverandering van die soort deeltjes.'

Reactie 2: NiO(s) + 5CO(g) -> CO2(g) + Ni(CO)4(g)

Voor zover ik weet moet je dit met oxidatiegetallen zien uit te vogelen. Alleen ik snap oxidatiegetallen niet helemaal.

Ik heb hetvolgende erover gevonden: http://members.lycos.nl/chemie5/index.php?...____=1077897843

Hetvolgende begrijp ik hier niet van:

2.3 De som van de oxidatiegetallen van de atomen in een molecule = 0

vb. H2SO4:

H = +I

S = +VI

O = -II

à (+I x 2) + (+VI) + (-II x 4) = 0

Hoezo heeft S een oxidatiegetal +6 ? Of moet dit gewoon 4 zijn en is het een fout?

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: [scheikunde] Oxidatiegetallen?

Wat je voor het bepalen van een oxidatiegetal doet is elektronenparen geheel toekennen aan het meest elektronegatieve atoom.

Het sulfaation heeft een lading van 2-. O is elektronegatiever dan S. Twee O-atomen zijn dubbelgebonden, twee enkelgebonden aan S. Als we de 6 gedeelde elektronenparen geheel toekennen aan O, houdt S een oxidatiegetal van +6 over.

Ieder zuurstofatoom heeft een oxidatiegetal van -2.

Ieder waterstofatoom heeft een oxidatiegetal van +1.

Voorbeeld: in ammoniumnitraat heeft N in het ammoniumion een oxidatiegetal van -3; in het nitraation een oxidatiegetal van +5.

Berichten: 18

Re: [scheikunde] Oxidatiegetallen?

Oke,

En als je bijvoorbeeld 5CO hebt?

NiO(s) + 5CO(g ) -> CO2(g ) + Ni(CO)4(g )

2+,2- ?? 2+,2-, 2+,2-

Klopt dit trouwens?

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: [scheikunde] Oxidatiegetallen?

Nikkelcarbonyl is dan weer wat lastig, omdat het elektronenpaar tussen Ni en C sowieso al een datief paar afkomstig van de C is. Oftewel, er gebeurt helemaal niks als we dit paar toekennen aan C. In nikkelcarbonyl heeft Ni daarom een oxidatiegetal van 0.

Voor de pijl: NiO; zuurstof is 2-, dus nikkel is 2+

CO: zuurstof is 2-, dus koolstof is 2+

CO2: zuurstof is 2-, dus koolstof is hier 4+

Berichten: 18

Re: [scheikunde] Oxidatiegetallen?

Ik blijf het vaag vinden;

O = -2

O2 = 2* -2

toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: [scheikunde] Oxidatiegetallen?

Nee. Als beide atomen een gelijke elektronegativiteit hebben, kun je het elektronenpaar natuurlijk niet aan één van beide toewijzen. Beide hebben hier een oxidatiegetal van 0. Wel goed dat je het opmerkt.

Berichten: 18

Re: [scheikunde] Oxidatiegetallen?

Ik bedoel het in de verbinding gezien..

CO => C = 2+ en O= 2-

CO2 => O=-2 * 2 en C is dus 4+ ?

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: [scheikunde] Oxidatiegetallen?

Dan klopt het ja. CO2 is daarmee in feite de hoogste oxidatietoestand voor koolstof: al zijn valentie-elektronen worden aan andere atomen toegekend.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Oxidatiegetallen?

Jeroenqw schreef: Ik bedoel het in de verbinding gezien..

CO => C = 2+ en O= 2-

CO2 => O=-2 * 2 en C is dus 4+ ?
Dit klopt.

Wanneer je koolstofmonoxide oxideert tot koolstofdioxide verander je het oxidatiegetal van koolstof van +2 naar +4. Het koolstofatoom staat twee electronen af. Met de zuurstofatomen gebeurd niets die hebben allemaal zowel voor als na de pijl oxidatietoestand -2.

Reageer