[scheikunde] Waterstofbrug-en kristalbrugvorming

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 131

[scheikunde] Waterstofbrug-en kristalbrugvorming

Hey,

ik had eens een vraagje over de vorming van kristalbruggen en waterstofbruggen bij zouten. Is het nu zo dat als je een zout met pH<7 en een zout met pH>7 mengt, je meer kans hebt om kristalbruggen te vormen? En dezelfde vraag maar dan voor waterstofbruggen.

Als iemand me dit even kan uitleggen aub ?

Thanks

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] Waterstofbrug-en kristalbrugvorming

Wat is een zout met een pH van 7? De pH is de concentratie H+ ionen in oplossing.....

Berichten: 131

Re: [scheikunde] Waterstofbrug-en kristalbrugvorming

Ja als je de zouten in oplossing brengt dus ... en dan mengt

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] Waterstofbrug-en kristalbrugvorming

Ik ben niet bekend met het begrip kristalbrug, bedoel je zoutbrug? Ik snap de combinatie kristal en oplossing ook niet, een kristal is vast.

Berichten: 131

Re: [scheikunde] Waterstofbrug-en kristalbrugvorming

Ja, een kristalbrug = zoutbrug

Het gaat over zouten die gemengd worden tot een geschikte NPK meststof. Maar als deze zouten bevochtigd worden, dus in oplossing gaan, speelt hun pH een rol. Stel ik meng dus een een zuur zout en een basisch zout ( ze vertonen deze eigenschappen als ze in oplossing zijn) , worden er dan meer zoutbruggen en waterstofbruggen gevormd dan wanneer ik 2 neutrale zouten meng als oplossing ?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Waterstofbrug-en kristalbrugvorming

Zure protonen en basische hydroxiden zullen gewoon met elkaar reageren tot water hoor.

Berichten: 131

Re: [scheikunde] Waterstofbrug-en kristalbrugvorming

En als je nou ipv OH-ionen, basische aminegroepen hebt ? R-NH2

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Waterstofbrug-en kristalbrugvorming

Ah kijk, dat is wat anders (zit dat ook in een NPK meststof?).

Naargelang het amine krijg je dan:

NRxH3-x + HCl (ik noem maar wat) --> NRxH4-xCl.

Ammoniak reageert zo bijvoorbeeld. Maar omdat je zegt, amine, ga ik ervanuit dat je een organisch molecuul bedoelt. R zijn dan eventuele zijtakken.

Berichten: 131

Re: [scheikunde] Waterstofbrug-en kristalbrugvorming

Bijvoorbeeld Ammoniumnitraat ( niet zuiver ) wordt gebruikt als stikstofbron in de NPK. Opgelost in water zal dit eerder basisch zijn vermoed ik. Als dit nu wordt gemengd met een ander zout dat eerder zuur is in water. Is er dan meer kans op die bruggen dan wanneer ik een zout gebruik dat neutraal is in water? Ik vraag dit eigenlijk omdat hoe meer bruggen er gevormd kunnen worden, hoe slechter dit is voor de houdbaarheid...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Waterstofbrug-en kristalbrugvorming

Ammoniumzout zal eerder zuur reageren. Wat versta jij overigens onder een brugvorming? En wat zijn waterstofbruggen volgens jou? Die hebben overigens niets te maken of een stof zuur is of niet.

Berichten: 131

Re: [scheikunde] Waterstofbrug-en kristalbrugvorming

Wel dit is de theorie die ik hierover heb :

Zoutbruggen zijn electrostatische interacties tussen positief en negatief geladen ionen, ook wel ion-interacties genoemd in plaats van zoutbruggen. Bv. de overdracht van een positief geladen H-atoom van de zuurgroep van een carbonzuur naar een basische aminogroep.

Een waterstofbrug is een zwakke binding tussen een H-atoom dat gebonden is aan een O-atoom of een N-atoom in het ene molecuul, met een O-atoom of een N-atoom van een ander molecuul.

Dus als een zout opgelost in water zure eigenschappen heeft, waterstofionen, zal deze toch sneller bruggen vormen met een 'basisch zuur' dan wanneer 2 'neutrale zouten' worden gemengd?

Berichten: 131

Re: [scheikunde] Waterstofbrug-en kristalbrugvorming

* 'basisch zuur' :P = 'basisch zout' bedoelde ik

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Waterstofbrug-en kristalbrugvorming

Dat kun je anders zeggen: dan is dat uberhaubt mogelijk. En met die uitleg komt meteen de term pKa om de hoek kijken.

Berichten: 131

Re: [scheikunde] Waterstofbrug-en kristalbrugvorming

K, dank voor de hulp !

Reageer