Springen naar inhoud

Langdurige lightstick

• Log in om te kunnen reageren

sahcc

sahcc

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 maart 2008 - 18:48

Hallo

Op school ben ik bezig met het maken van een lightstick (chemoluminescentie).Maar het probleem is dat het niet lang duurt.Elders op het forum had ik gelezen dat het langer zou duren in een zuurstofvrije omgeving.Stikstofgas kan ik niet gebruiken.Ik heb er ook nog wat luminol bij gedaan maar dat scheelt niet veel.Ik zou zeker willen dat het enkele minuten duurt.

Mijn werkwijze:

Ik maak eerst 2 verschillende mengsels:
1:
500 ml gedemineraliseerd water
25 ml waterstofperoxide
2:
500 ml gedemineraliseerd water
1g luminol
2g natriumcarbonaat
0,2g kopersulfaat
Amoniumcarbonaat

Daarna laat ik een 10 tal ml van elk oplossing met elkaar reageren.

Weet er iemand wat ik er aan kan veranderen of toevoegen om het lich langer te zien.
Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

RubenM

RubenM

• >250 berichten
  • 336 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 maart 2008 - 22:19

Afkoelen of pH wijzigen helpt. Je lichtopbrengst zal echter naargelang veranderen. Als je in de minutenrange wil gaan zitten, moet je misschien overwegen om een rhodamine- of anthraceengebaseerd systeem te gebruiken. De concentratie fluorofoor is doorgaans niet van invloed op de lengte van het effect; de concentraties van de reactanten die de aanslagenergie voor de fluorofoor leveren wel.

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 maart 2008 - 23:33

Volgens deze topic kun je de reactieduur sterk verlengen door minder kopersulfaat te gebruiken. Dat zou je eens kunnen proberen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures