Erfelijkheid van haarkleur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 14

Erfelijkheid van haarkleur

Ik vroeg me eigenlijk af hoe het zit met de erfelijkheid van haarkleur.

Is het bijvoorbeeld mogelijk dat twee blonde mensen kinderen krijgen met bijvoorbeeld bruin haar als kind en daarna zwart als volwassene?

Mij lijkt van niet want voor blonde haren moet je tenminste twee gene voor blonde haren bezitten , want als 1 gen zwart is wordt het haar zwart ( zelfde geldt voor bruin dacht ik) , dus moeten beide gene van de ouders wel blond zijn.

Dus 4 keer blonde genen worden blonde kinderen.

Klopt dit of zijn er nog meer genen die haarkleur bepalen?

En hoe groot is nou de kans dat beide ouders met blonde haren een Bruinharig kind krijgen? :roll: :P

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: Erfelijkheid van haarkleur

ik denk niet echt dat je de kans daarvan kunt berekenen omdat je onmogelijk kunt weten welk gen de ouders hebben in hun DNA.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Re: Erfelijkheid van haarkleur

ik denk niet echt dat je de kans daarvan kunt berekenen omdat je onmogelijk kunt weten welk gen de ouders hebben in hun DNA.


Met een DNA onderzoek kan je dat zowiezo bepalen natuurlijk. Maar als iemand blond haar heeft weet je dat hij/zij geen gen voor zwart haar heeft want die is dominant. Dus iemand met blond haar moet wel twee blonde genen voor haarkleur hebben ( bruin kan ook niet want die is ook dominant ).

Maar als iemand hier meer over weet, post het hier.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Erfelijkheid van haarkleur

Blond is dominant over rood, dus rood haar kan ook bij twee blonde ouders.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 220

Re: Erfelijkheid van haarkleur

Maar je krijgt toch altijd het dominante gen van je ouders mee, als bepaalende factor van je haarkleur ofniet? Hetzelfde geldt toch ook voor de kleur van je ogen?

Gebruikersavatar
Berichten: 16

Re: Erfelijkheid van haarkleur

Er is een soort diagrammetje te maken van welke haarkleur je kan krijgen met ouders met blond haar.

Stel dat hun genen er als volgt uitzien:

Vader: BR (blond en rood, blond is dominant, dus hij is blond)

Moeder: BR (blond en rood, idem als bij vader)

Dan zijn de mogelijkheden van het kind als volgt:

BB (blond dus) / BR (zelfde als ouders, en dus blond) / RR (rood dus)

Het is dus mogelijk om roodharig te zijn met twee blonde ouders. De kans is natuurlijk heel erg klein, maar ze is er.

Berichten: 4

Re: Erfelijkheid van haarkleur

Goedendag ,

Mijn vraag is wat nou precies de formule is van het krijgen van het haarkleur >

Ik heb zelf rood haar ,mijn vader heb zwart haar en mijn moeder is blond .

wat zal het kleur haar van het kind wat ik zou voortzetten zijn ?

gaarne reactie of ergens waar ik info daar op kan krijgen

bvd

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Erfelijkheid van haarkleur

Dat betekent dat jouw vader ZR heeft, je moeder BR en jij RR. (Je broertjes en zusjes kunnen ZB (zwart), ZR (zwart), BR (blond) of RR (rood) hebben.)

De kleur haar van jouw kind hangt vooral af van de kleur haar van jouw (toekmstige) partner. Alleen als die ook rood haar heeft weet je zeker dat het kind ook rood zal zijn.

Bij blond haar kan het blond of rood zijn (als er geen rood haar voorkomt in haar familie waarschijnlijk blond). Zwart/bruin haar zelfde verhaal, alleen kan het dan ook nog blond worden.

Als je vrouw echter aziatisch of afrikaans is, is de kans op zwart haar bijna 100%. Stijl of krullen is dan weer een verrassing.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Berichten: 4

Re: Erfelijkheid van haarkleur

Goedendag ,

Ten eerste bedankt voor de vorige vraag .

nog een vraagie :

Ik heb rood haar maar blonde wenkbrauwen ,heb dat invloed op de voortplanting ?

En in de media wordt aangeven dat roodhaar verdwijnt komt omdat de genen van rood haar verdwijnen ?

bvd reactie

Berichten: 14

Re: Erfelijkheid van haarkleur

En hoe zit het dan als je vroeger blond was en nu bijvoorbeeld bruin of zwart haar hebt?

Welke genen bepalen dat dan?

Berichten: 4

Re: Erfelijkheid van haarkleur

Is er iemand die antwoorden kan geven misschien oprator ?

Groet

Berichten: 89

Re: Erfelijkheid van haarkleur

Inderdaad leuke interessante vraag

Ik had vroeger echt rood haar, maar dat wordt nu

steeds blonder..

Mijn moeder was ook rood en is nu donkerblond..

Mijn vader is bijna zwart en mijn broertje ook.

Heeft dit te maken met het geslacht... Van vader op zoon

en van moeder op dochter..

Gebruikersavatar
Berichten: 220

Re: Erfelijkheid van haarkleur

Mijn moeder heeft rood haar.

Maar mijn twee broers en ik hebben dezelfde donkerbruine haarkleur als mijn vader... dus ik weet het niet... mijn conclusie is dat ik het vaag vind en er weinig nog van snap...

Berichten: 22

Re: Erfelijkheid van haarkleur

Mijn moeder heeft zwart haar (nu al grijzig maar kom :roll: ).

Mijn vader heeft ook zwart haar.

Ik had blond, maar ben nu meer donkerder.

En mijn broer heeft ineens ros haar???

Kan dat? Dat m'n broer ros haar heeft en de ouder allebei toch zwart haar hebben?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Erfelijkheid van haarkleur

ja dat kan. Rode haarkleur is recessief aan zwarte haarkleur. Waarom vraag je eigenlijk nog of het kan als er dus klaarblijkelijk experimenteel is aangetoond dat het kan?

nogmaals kort samengevat:

Zwart is dominant over blond, blond is dominant over rood, zwart is dominant over rood.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer