[scheikunde] Concuctometrie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 21

[scheikunde] Concuctometrie

Hoi,

Voor school moet ik een roulerend practicum doen met als onderwerp conductometrie.

Hiervoor moet ik een aantal voorbereidingsvragen beantwoorden.

Er zijn een aantal vragen waarop ik het antwoord niet kan vinden ( of bedenken)

- Geef de reactievergelijking voor de elektrolyse van kalkwater of natronloog met onaantastbare elektroden en leg aan deh and van deze vergelijkingen uit dat er door elektrolyse geen veranderingen in de geleidbaarheid van deze oplossingen te verwachten zijn.

- Welke ionen bevinden zich in de oplossing ( kalkwater ), op het moment dat de geleibaarheid bij het inleiden van CO2 minimaal is?

- dezelfde vraag voorhet toevoegen van zwavelzuur aan natronloog.

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Concuctometrie

Wij gaan ze niet voor je maken he. Zo leer je niets. Kom zelf eerst maar eens met sugesties :)

Berichten: 21

Re: [scheikunde] Concuctometrie

Ik heb er ook al over nagedacht, en ik heb de volgende antwoorden bedacht.

Vraag 1:

Er is geen verandering van de geleidbaarheid van de oplossing door de elektrolyse te verwachten, omdat er uit de natronloog, vast natrium ontstaat aan de kathode. Dit natrium reageert direct weer met het water, waardoor er weer natronloog ontstaat.

Na+(aq) + e- --> Na (s) (lit. 2)

2 Na(s) + 2 H2O (l) --> 2 Na+(aq) + OH-(aq)¬ + H2 (g

Vraag 2:

Eigenlijk kan er alleen een kleine hoeveelheid Ca2+ en CO32- ionen zich in de oplossing bevinden, maar waarschijnlijk zitten er ook (nog) enkele OH- en (al) HCO3- ionen in de oplossing, omdat de reactie niet in één keer verloopt maar geleidelijk.

Vraag 3:

Deze vraag heb ik niks op kunnen vinden

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Concuctometrie

Ellis schreef: Ik heb er ook al over nagedacht, en ik heb de volgende antwoorden bedacht.

Vraag 1:

Er is geen verandering van de geleidbaarheid van de oplossing door de elektrolyse te verwachten, omdat er uit de natronloog, vast natrium ontstaat aan de kathode.  Dit natrium reageert direct weer met het water, waardoor er weer natronloog ontstaat.

Na+(aq) + e- --> Na (s)    (lit. 2)

2 Na(s) + 2 H2O (l) --> 2 Na+(aq) + OH-(aq)¬ + H2 (g

Vraag 2:

Eigenlijk kan er alleen een kleine hoeveelheid Ca2+ en CO32- ionen zich in de oplossing bevinden, maar waarschijnlijk zitten er ook (nog) enkele OH- en (al) HCO3- ionen in de oplossing, omdat de reactie niet in één keer verloopt maar geleidelijk.

Vraag 3:

Deze vraag heb ik niks op kunnen vinden
Mja, wat is dus de nettoreactie uit stap 1?

2 en 3) Geef eens reactievergelijkingen

Reageer