Vet en olie bepaling

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 41

Vet en olie bepaling

Hej!!

Ik ben bezig met FOG bepaling (Fat, Oil and Grease) oftewel vet en olie bepaling! Ik werk volgens het voorschrift alleen heb ik een paar vraagjes hierover, omdat ik eigenlijk niet precies weet waarom het gebeurt. :oops:

De werkwijze is als volgt:

1) Filtreer m.b.v. buchnertrechter met vacuumzuiging een bepaalde hoeveelheid filterpoedersuspensie over het filter.

Waarvoor dient deze filterpoedersuspensie?? Is dit een soort beschermingslaag tussen het monster en het filter??

2) Filtreer vervolgens het monster, dat is aangzuurd met HCl tot pH 1.

Waarvoor dient het aanzuren? Heeft dit met de conserveringstijd te maken?

3) De inhoud van de trechter moet worden overgebracht in een extractiehuls, die vervolgens wordt afgedekt met vetvrije watten.

Waarvoor dienen die watten? Is dat er om voor te zorgen dat de condensering tijdens de extractie niet meteen in de extractiehuls loopt?

4) Extraheer 4 uur lang, met een tempo van 15 tot 20 extracties per uur.

Wat ik hiervan begrijp is dat je minimaal 60 extracties moet doen. Als je er maar 10 extracties per uur red, mag je dan ook 6 uur extraheren of heeft dit invloed?

Daarnaast heb ik nog het vraagje, of je tijdens het overbrengen van de trechter in de extractiehuls, of je dan ook het filter moet overbrengen in de extractie huls?? (Omdat hier misschien ook FOG nog in zit? Of is dit al allemaal opgevangen door de filterpoeder suspensie??)

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ben er wel benieuwd naar waarom sommige dingen gebeuren! Afbeelding

Alvast bedankt!!

Groetjes!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Vet en olie bepaling

1) Filtreer m.b.v. buchnertrechter met vacuumzuiging een bepaalde hoeveelheid filterpoedersuspensie over het filter.

Waarvoor dient deze filterpoedersuspensie?? Is dit een soort beschermingslaag tussen het monster en het filter??
Ik denk dat dit is om te voorkomen dat FOG mee door het filter zuigt, als je filter drooggezogen wordt. Als de FOG door het filter komt, dan is het weg en heb je dus verlies.
2) Filtreer vervolgens het monster, dat is aangezuurd met HCl tot pH 1.

Waarvoor dient het aanzuren? Heeft dit met de conserveringstijd te maken?
Er wordt inderdaad HCl gebruikt om het monster te conserveren. Er zijn micro-organismen die graag vet/olie lusten. Deze micro-organismen worden door het zoutzuur gedood.

Maar het dient er ook voor:

- Om alle vetzuren in de niet geïoniseerde vorm te krijgen, zodat de oposbaarheid in water zo laag mogelijk wordt.

- Om de concentratie aan ionen in het water te verhogen. Vet/olie houdt hier niet van; daarom wordt ook hierdoor de oplosbaarheid in het water minder.

Samengevat is het om het water zo min mogelijk aantrekkelijk te maken voor vet/olie.
3) De inhoud van de trechter moet worden overgebracht in een extractiehuls, die vervolgens wordt afgedekt met vetvrije watten.

Waarvoor dienen die watten? Is dat er om voor te zorgen dat de condensering tijdens de extractie niet meteen in de extractiehuls loopt?
Ja, ze voorkomen opspatten van monsterdelen, die anders ongewenst in je extract zouden komen.
4) Extraheer 4 uur lang, met een tempo van 15 tot 20 extracties per uur.

Wat ik hiervan begrijp is dat je minimaal 60 extracties moet doen. Als je er maar 10 extracties per uur red, mag je dan ook 6 uur extraheren of heeft dit invloed?
Nee, het gaat erom dat je ca. 60 extracties doet. Het aantal extracties bepaalt het extractierendement. Men schrijft dit zo voor om te zorgen dat de bapaling zoveel mogelijk op dezelfde wijze wordt uitgevoerd en dus de resultatn zo vergelijkbaar mogelijk zijn.

Ten slotte het filter: ik zou het, als dat mogelijk is, in je extractiehuls meenemen. als er in het filter FOG zit, dan neem je dat nog mee.

Als het filter zelf een FOG-gehalte heeft, dan zie je dat in je blanco (waar je een ongebruikt filter in meeneemt).

Reageer