Springen naar inhoud

milieu vriendelijke lewisbase/zuur

• Log in om te kunnen reageren

dfennema

dfennema

• >25 berichten
  • 33 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 maart 2008 - 20:40

Op zoek op het internet kom ik veel over Lewis zuren en Lewis basen tegen. Wat ik zoek echter vind ik niet. Vermoedelijk om dat ik ook niet goed weet wat waar te zoeken...
Ik zoek namelijk niet (weinig) milieu belastende Lewis zuren of Basen die op RVS een (weinig) niet corrosief effect hebben.

Voor de Lewis zuren kwam ik een mogelijke kandidaat tegen; geprotoneerd alcohol (alcohol (ethanol?) met zwavelzuur)

Voor de lewis base leek mij aceton geschikt. De beide stoffen moeten samen kunnen werken met als doel elektronen overdracht.

Hopelijk hebben jullie meer en betere suggesties. Kan ik de stoffen beter in een plastic of glazen fles doen?

Om het even duidelijk te maken wat de bedoeling is; Ik doe een Lewis base en Lewis zuur in een afzonderlijke pot van plastic of glas, met daarin een rvs plaatje.
Kaboem? 8-[ Wat gebeurd er mee als ik dit 10 jaar zo laat zitten? Schiet er eens op!

Alvast enorm bedankt voor de respons!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 maart 2008 - 15:50

Om het even duidelijk te maken wat de bedoeling is; Ik doe een Lewis base en Lewis zuur in een afzonderlijke pot van plastic of glas, met daarin een rvs plaatje.
Kaboem?  8-[ Wat gebeurd er mee als ik dit 10 jaar zo laat zitten?

Dit maakt voor mij absoluut niet duidelijk wat de bedoeling is. Probeer het nog eens anders uit te leggen.

Veranderd door rwwh, 30 maart 2008 - 15:50

dfennema

dfennema

• >25 berichten
  • 33 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 maart 2008 - 20:52

In een pot wil ik een lewis zuur stoppen en in een andere pot een lewis base. Voor de elektronen overdracht doe ik een geleider die duurzaam is, RVS, die uit de afzonderlijke potten de plus of minlading geleid. Het geheel moet werken als een soort batterij / diode. Door de eigenschappen van de stoffen ontstaat een sper richting.
Kan ik een beetje accuzuur (37% zwavelzuur) bij spiritus (85% ethyl, <3% methyl) doen zonder gevaarlijke reacties?, om zo geprotoneerd alcohol, lewiszuur, te krijgen?
:oops: Misschien kan ik mijn chem level beter op 1 zetten...

Don Carbazone

Don Carbazone

• >250 berichten
  • 552 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 maart 2008 - 23:32

euhm, bij mijn weten zal dat niet werken wat jij daar voorstelt. wat jij wil is reactie tussen een oxidator en een reductor, geen lewis zuur-base reactie. Want dan moeten die twee tezamen in één pot zitten en zullen ze een (datieve) covalente binding vormen.

dfennema

dfennema

• >25 berichten
  • 33 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 april 2008 - 08:13

Oh nee! ze moeten niet samen in de pot.. dan is het te milieu belastend.
Wat ik wil doen is de stofeigenschap van afzonderlijk een Lewis zuur en afzonderlijk een base laten inwerken op twee gescheiden RVS oppervlakken (wat deels in de pot en deels buiten de pot steekt) waardoor ze op het oppervlak van het RVS buiten de pot (ten) een elektronegatieve of positieve invloed hebben.
De stoffen, en hopelijk het RVS zit dus 10 jaar of hopelijk langer onveranderd in de pot.

Groen is cool 8-)

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 april 2008 - 09:14

Wat is nou milieubelastend aan een lewisreactie? 8-[

Don Carbazone

Don Carbazone

• >250 berichten
  • 552 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 april 2008 - 09:57

Oh nee! ze moeten niet samen in de pot.. dan is het te milieu belastend.
Wat ik wil doen is de stofeigenschap van afzonderlijk een Lewis zuur en afzonderlijk een base laten inwerken op twee gescheiden RVS oppervlakken (wat deels in de pot en deels buiten de pot steekt) waardoor ze op het oppervlak van het RVS buiten de pot (ten) een elektronegatieve of positieve invloed hebben.
De stoffen, en hopelijk het RVS zit dus 10 jaar of hopelijk langer onveranderd in de pot.

Groen is cool 8-)

Sorry maar dit zegt mij echt niets. Dat stukje RVS in die pot zal geen invloed ondervinden van een Lewiszuur/base.

Verklaar eens wat een Lewiszuur/base is volgens jou...

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures