[scheikunde] concentratie berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 51

[scheikunde] concentratie berekenen

Met een berekening om de concentratie van p-nitrofenol te berekenen, kom ik ergens niet uit.

Ik heb 10 keer de extinctie gemeten:

1= 0,610

2= 0,609

3= 0,599

4= 0,568

5= 0,502

6= 0,590

7= 0,602

8= 0,609

9= 0,613

10= 0,618

Ik heb een formule waarmee ik de extinctie kan meten. Hiervoor is de concentratie nodig. Wat ik dus aanneem is dat ik hiermee dus ook de concentratie kan berekenen als ik de extincties heb.

Ext = ε x c x L

Hierbij is: ε (molaire extinctiecoefficient van p-nitrofenol) 18500.

en L= 1 cm

Mijn docent vertelde me dat ik om de concentratie te berekenen, ik de extinctie moest delen door de molaire extinctiecoefficient. Hieruit komen enorme kommagetallen en naar mijn mening klopt het niet. Nu loop ik hierbij helemaal vast. Kunnen jullie me een beetje op weg helpen? :)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] concentratie berekenen

Klopt anders wel hoor

E/ε = L x c.

Aangezien de molaire extinctiecoëfficient in l/mol.cm is en je weglengte is 1 cm, valt deze weg en krijg je

E/ε = c

Re: [scheikunde] concentratie berekenen

0.600/18500x1000=0,032 mmol

lijkt me niet zo klein :)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] concentratie berekenen

Dat is omgerekend zo'n 4 gram. Verwacht verder niet meer dat je met zo'n apparaat kilo's aan stof zou kunnen meten en de getallen worden ineens een stuk logischer :)

Berichten: 51

Re: [scheikunde] concentratie berekenen

Gerard schreef: 0.600/18500x1000=0,032 mmol

lijkt me niet zo klein :)
Bedankt voor jullie reacties, ik zie nu al waar ik de mis in ben gegaan Afbeelding.

@gerard. Ik was vergeten het keer 1000 te doen. Met het berekenen wist ik niet precies of ik dit wel moest doen en of het vermenigvuldigen of delen moest zijn, maar nu snap ik het wel.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] concentratie berekenen

Nou, je ziet wel dat het aantal mol toch is gegeven in mmol hè? Dat is hetzelfde als wat een milliliter is voor een liter.

Berichten: 51

Re: [scheikunde] concentratie berekenen

Ja, dat zie ik nu wel :P . Heb er gewoon helemaal niet bij stil gestaan.

Reageer