Esters geur

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 10

Esters geur

Hallo allemaal,

Ethylethanoaat is een ester en ruikt naar bananen. Esters worden ook gebruikt als geur en smaak stof.

Mijn vraag is wanneer ik een hele kleine concentratie van ethylethanoaat in neem (proef), smaakt het dan ook naar bananen??

Alvast bedankt,

Berichten: 774

Re: Esters geur

ja denk ik

als we iets proeven, ruiken we het eigenlijk, heb ik eens gelezen

Als je bv verkouden bent, proef jij dan nog iets ?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Esters geur

Met je tong proef je alleen zoet, zuur, bitter en zout. Echt alleen dat. Als je een klein beetje suiker aan je ester-oplossing toevoegt, zul je het gevoel hebben alsof je net echt een banaan in je mond stopte :D . Trucje van kitchen chemistry op Discovery Science.

Berichten: 10

Re: Esters geur

En wat als je het proeft zonder de suiker??

Maar als je het wilt proeven moet dan de concentratie niet heel laag zijn??

Berichten: 774

Re: Esters geur

Ja zal het proeven, ook zonder suiker.

Wat bedoel je met een lage concentratie? Dat het ester giftig is... ?

Berichten: 10

Re: Esters geur

ja, ik denk het wel (wel volgens Wikipedia)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ethylacetaat

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Esters geur

Ja dat is lijmgeur, die wil je niet proeven. Daarbij zul je aan een paar mg niet doodgaan. De LD50 voor ratten en konijnen ligt op 5,6 en 4,9 g/kg. Een gemiddeld mens zal dus ongeveer 400 g van dat spul achterover moeten slaan om 50% kans te hebben om te vallen en niet meer op te staan.

Berichten: 774

Re: Esters geur

In lage concentraties kan het geen kwaad. Ga je het daadwerkelijk proeven? Of is het een informatieve vraag?

Berichten: 10

Re: Esters geur

Misschien wel --> (Ethylbutyraat), maar dan moet ik het wel schone (niet gebruikte) apparaten gebruiken. Maar dan ga ik het wel goed verdunnen.

En als ik het ga proeven dan ga ik het natuurlijk niet doorslikken!

Maar stel dat ik Geranylacetaat maak en dit proef zal dit dan ook een soort geranium smaak geven??

Berichten: 774

Re: Esters geur

Verstandige keuze om het niet door te slikken, ik zou nadien ook je mond nog eens goed spoelen.

Ja ik denk dat hetzelfde geldt voor andere esters.

Berichten: 16

Re: Esters geur

Ja ethylacetaat geurt niet naar banaan, dat kan ik je verzekeren. Pas toch maar op met proeven met zo'n dingen. Je moet eerst al zeker zijn dat het voldoende zuiver is. Verder moet je ook binnen veilige concentraties blijven... En een LD50 zou ik mij niet op durven baseren, dat is immers de dosis die voor 50% lethaal zou zijn, maar er kunnen ook andere nevenwerkingen of gevolgen zijn. Misschien is er wel iets bekend van concentraties die in de praktijk gebruikt worden, of in de natuur voorkomen, dan kan je je daarop baseren.

Maar vooral: gebruik jezelf niet als proefpersoon... (euh en iemand anders ook niet...)

Reageer