[scheikunde] Aanpak (grotere) redoxreactie(s)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 18

[scheikunde] Aanpak (grotere) redoxreactie(s)

Ik krijg hier een vraag voor m'n kiezen die naar mijn inziens redelijk wat tijd in beslag neemt. De vraag luidt:

Men voegt een oplossing van kaliumdichromaat (K2Cr2O7) die met zwavelzuur is aangezuurd toe aan een natriumsulfietoplossing.

Nou weet ik niet zeker of kaliumdichromaat K+ en Cr2O72- wordt. Verder weet je zwavelzuur: H2SO4. Moet je dan daar alleen H+ voor noteren? Aangezien het aangezuurd is..

Natriumsulfiet = NaSO3. Dit wordt Na+ en SO32-

Dus als het goed is heb je dan (denk ik):

K+

Cr2O72-

H+

Na+

SO32-

kloppen deze dingen of moet ik ipv H+ gewoon H2SO4 gebruiken? (zelfde voor kaliumdichromaat). En als dit klopt, hoe haal je dan het simpelst/snelst alle recties eruit?

Bedankt,

Jeroen

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Aanpak (grotere) redoxreactie(s)

Er zijn een paar vuistregels die je altijd kunt toepassen.

De eerste is, dat alleen die deeltjes mee kunnen doen aan een reactie in de vorm waar ze ook in aanwezig zijn. Met andere woorden, als je weet dat zwavelzuur (vrijwel) niet in de vorm van H2SO[/sub]4[/sub] voorkomt, hoef je die ook niet in die vorm op te zoeken.

Daarnaast geldt, dat je ervan mag uitgaan dat alle natrium- en kaliumzouten volledig in hun ionen uiteenvallen in oplossing, tenzij je er vanuit moet gaan dat je een verzadigde oplossing hebt.

Met andere woorden: in jouw geval klopt het lijstje van ionen die je in de oplossing hebt, behalve dat je ook nog sulfaationen hebt (van je zwavelzuur).

Nu komt de volgende vraag: welke ionen zullen het meest waarschijnlijk deelnemen aan een redoxreactie?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 18

Re: [scheikunde] Aanpak (grotere) redoxreactie(s)

Oké je hebt dus hetvolgende:

K+

Cr2O72-

H+

Na+

SO32-

en dus SO42-

Maar ik heb geen enkel idee waar te beginnen met kijken wat met wat kan reageren....

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Aanpak (grotere) redoxreactie(s)

Dan moet je weten/achterhalen wat de mogelijke reductoren en oxidatoren zijn, en de bijbehorende hlafreacties.

Meestal kun je daar een tabellenboekje, bijvoorbeeld BINAS, voor gebruiken, maar je kunt ook even kijken in dit topic.

Probeer eens uit te zoeken welke reductor(en) en oxidator(en) er in de reactie meedoen?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 18

Re: [scheikunde] Aanpak (grotere) redoxreactie(s)

Hmm,

K(s) -> K+ + e- dus lijkt het mij dat kalium reductor is.

Cr2O72- + 14H+ +6e- -> 2Cr3+ + 7H2O dus lijkt het mij dat het een oxidator is.

Doe ik het zo goed? Of draai ik het nu om? Ik kijk of het een ox/red is door bovenaan te kijken bij de vorm hoe ik de stoffen heb. Of moet ik juist kijken naar wat het wordt?

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] Aanpak (grotere) redoxreactie(s)

Jeroenqw, de stoffen die reageren zijn het dichromaat en het sulfiet, onder consumptie of produktie van zuur.

De kalium ionen, sulfaat ionen (van het zwavelzuur), en natrium ionen doen niet mee en hoef je dus niet in de reactievergelijking mee te nemen.

Sulfiet is trouwens in zuur milieu niet aanwezig. Daar krijg je zwaveldioxide:

2H+ + SO32- --> SO2 + H2O

De reactie die je dus krijgt is er een tussen dichromaat ion en zwaveldioxide. Ga er maar even van uit dat het zwaveldioxide tot sulfaat wordt geoxideerd. Met deze info moet je al een heel eind kunnen komen lijkt mij.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Aanpak (grotere) redoxreactie(s)

Jeroenqw schreef: Hmm,

K(s) -> K+ + e- dus lijkt het mij dat kalium reductor is.

Cr2O72- + 14H+ +6e- -> 2Cr3+ + 7H2O dus lijkt het mij dat het een oxidator is.

Doe ik het zo goed? Of draai ik het nu om? Ik kijk of het een ox/red is door bovenaan te kijken bij de vorm hoe ik de stoffen heb. Of moet ik juist kijken naar wat het wordt?
Kleine tip hier. Zie jij ergens vast kalium in je goede opgestelde stoffenlijst staan? Nee? Dan kan vast kalium ook niet de reductor zijn, omdat het domweg niet in het potje zit.

Berichten: 18

Re: [scheikunde] Aanpak (grotere) redoxreactie(s)

Bedankt woelen en FsWd,

toch vind ik het lastig om snel te kunnen zien welke stoffen met elkaar reageren. Hoe kun je dit het snelste uitzoeken?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Aanpak (grotere) redoxreactie(s)

Is vooral bekende oxidatoren en reductoren van buiten weten. En anders wordt het toch de tabel erbij pakken en kijken welke halfreacties passen bij de stoffen en condities die je hebt. Maak daarbij niet de fout een halfreactie te pakken waarbij het product een van je beginstoffen is. ;)

Berichten: 18

Re: [scheikunde] Aanpak (grotere) redoxreactie(s)

Daar was ik al bang voor ja. Nog even iets voor mij om zeker te zijn:

Stel je hebt koper; Cu. Als je wilt weten of koper een OX/RED is pak je toch tabel 48 van BINAS erbij en kijk je of Cu onder oxidator of reductor staat?

Edit: Nog even een irrelevante vraag, maar ik vind het te onbenullig om er een nieuw topic over aan te maken:

Heeft H+ het oxidatiegetal 0 ? H = +1 maar met een elektron minder...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: [scheikunde] Aanpak (grotere) redoxreactie(s)

voor redoxreacties heb ik ooit een ezelsbruggetje moeten leren

Kareltje BaCaNa Mag op Al Zijn Feestjes Snoepjes Proberen en Hellen Cussen Hoog Agter op de PostAuto

ik had er ook nog een voor de halogenen maar die ben ik vergeten.

nou is Binas natuurlijk zuiverder maar dit heb ik altijd nog onthouden uit 3 Mavo

wanneer je dan een oplossing (bijvoorbeeld zwavelzuur) op tin zou gieten reageert de tin met de waterstof, echter doe je het op goud dan gebeurt er niets.

zou je zilvernitraat op lood gieten dan zal het lood oplossen en de zilver (waarscheinlijk) neerslaan.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 18

Re: [scheikunde] Aanpak (grotere) redoxreactie(s)

Altijd handig :) Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Aanpak (grotere) redoxreactie(s)

Jeroenqw schreef: Daar was ik al bang voor ja. Nog even iets voor mij om zeker te zijn:

Stel je hebt koper; Cu. Als je wilt weten of koper een OX/RED is pak je toch tabel 48 van BINAS erbij en kijk je of Cu onder oxidator of reductor staat?

Edit: Nog even een irrelevante vraag, maar ik vind het te onbenullig om er een nieuw topic over aan te maken:

Heeft H+ het oxidatiegetal 0 ? H = +1 maar met een elektron minder...
H+ is gewoon +1 omdat het 1 elektron mist tov zijn grondconditie.

Metallisch koper zoals jij afbeelt zal altijd als reductor optreden, mits er geen sterkere reductor aanwezig is.

Natuurlijk moet in dat geval de oxidator sterk genoeg zijn, en dat zijn dus alle halfreacties die je boven de reactie van metallisch koper vindt.

Berichten: 25

Re: [scheikunde] Aanpak (grotere) redoxreactie(s)

ik had er ook nog een voor de halogenen maar die ben ik vergeten.
Cleopatra Fietst Naar Haar Oma In Breda

Deze is voor Halogenen die uit 2 atomen bestaan.

Ooit eens gehoord op de middelbare school.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Aanpak (grotere) redoxreactie(s)

Zijn niet alleen halogenen, maar alle gassen die als Atoom2 voorkomen.

Reageer