Springen naar inhoud

[scheikunde] Redox Titratie

• Log in om te kunnen reageren

gerardo1991

gerardo1991

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 maart 2008 - 15:28

Ik weet dat er al een soortgelijk topic was maar die was dacht ik iets anders dan die van mij.

Wij zijn bezig met een PO scheikunde waarbij we Ce(SO4)2 ∙ 4H2O opgelost in 10 ml 1 M zwavelzuur en aangevuld met demiwater totdat het 100 ml is, hebben. Dat geheel titreren we in (NH4)2Fe(SO4)2 ∙ 6H2O opgelost in 10 mL 1 M zwavelzuur en 4 Ó 5 druppels ferro´ne.

Het slaat om van roodbruin naar blauwgroen. Roodbruin geeft de aanwezigheid aan van ijzer(II)-ionen en blauwgroen de afwezigheid daarvan.

We moeten dus uitleggen wat er in dit proces gaat gebeuren.

De Cerium(IV)-ionen reageren in een redoxreactie met ijzer(II)-ionen. Waarbij je Fe3+ en Ce3+ krijgt

Ik heb al een idee: Je hebt dus (NH4)2Fe(SO4)2 ∙ 6H2O daar zitten allemaal ijzer(II)-ionen in.

Dan doe je dus doormiddel van titratie de Ce(SO4)2 ∙ 4H2O bijvoegen. Dan op een gegeven moment hebben alle ijzer(II)-ionen gereageert in een redox reactie met Cerium(IV)-ionen. Dan wordt dus oplossing waarin je aan het titreren bent dus blauwgroen, en is het omslagpunt bereikt.

Maar wat speelt de rol van die zwavelzuur hierin?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 maart 2008 - 15:42

Als je geen zwavelzuur toevoegt zit er meer OH- in de oplossing. Zou dat de zaak kunnen verstoren, denk je?

gerardo1991

gerardo1991

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 maart 2008 - 15:59

En die OH- zit er dan in vanwege het gekristaliseerde water? En waarom zou die OH- de boel inderdaad in de war kunnen sturen?

Het is een zwakkere reductor dan Fe2+

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 maart 2008 - 16:11

OH- zit gewoon in water. Dat heeft weinig met de opgeloste zouten te maken.

Wat zou er gebeuren als je i.p.v. 1 M zwavelzuur, 1M natronloog zou hebben gebruikt?

gerardo1991

gerardo1991

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 30 maart 2008 - 23:44

Ok nu snap ik er eventjes niks meer van, OH- in het water?

Maar die OH- is toch in evenwicht met H3O+.

O wacht ik zie iets in mijn BINAS. Gaan die OH- dan een redoxreactie aan ipv de Fe2+. Maar in de lijst van reductoren is 2 OH- zwakker dan Fe2+, maar 4 OH- weer sterker.

Ben ik nu op de goede weg? Ik ben in ieder geval blij met uw hulp! :)

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 maart 2008 - 23:49

Er is iets wat nog veel meer mee kan spelen.

* Fswd mompelt iets van pagina 45 (waar de oplosbaarheidstabel dus staat.)

Veranderd door FsWd, 30 maart 2008 - 23:49

gerardo1991

gerardo1991

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 maart 2008 - 22:57

Ahh, dus de Fe2+ lost niet goed op in OH-. Oftewel het lost veel beter op in een zuur milieu. En doordat de oplossing niet goed is, gaat de redoxreactie lang duren waardoor je niet goed kunt zien waar het omslagpunt is.

Klopt dit?

Maar er zit bij allebei zwavelzuur, dus bij de stof in de maatkolf en in de stof die je erin titreert, is dit allebei om dezelfde reden?

edit: Ik lees trouwens net in binas tabel 52B dat ferro´ne in een milieu moet zijn van 1 M zwavelzuur.

Veranderd door Geert1991, 31 maart 2008 - 23:09

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures