Onderwerp voor profielwerkstuk

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 26

Onderwerp voor profielwerkstuk

Hoi,

Ik vroeg me af of jullie een interessant, geschikt onderwerp hebben voor een profielwerkstuk. Uiteraard zoek ik naar een scheikundig gerelateerd onderwerp.

Indien van toepassing, welk onderwerp had jij gekozen voor je profielwerkstuk, ging dat onderwerp je vrij goed af?

Bij voorbaat dank.

Berichten: 740

Re: Onderwerp voor profielwerkstuk

Ik had mijn profielwerkstuk over doping gedaan. Een erg interessant onderwerp, dat regelmatig in het nieuws is.

Ik had o.a. nieuwe dopingsoorten beschreven en de mogelijkheden om hierop sporters te testen.

Berichten: 77

Re: Onderwerp voor profielwerkstuk

multidimensionale chromatografie (LCxLC, GCxGC SEC-GC enz.)

Berichten: 26

Re: Onderwerp voor profielwerkstuk

Roy van Heesbeen schreef: Ik had mijn profielwerkstuk over doping gedaan. Een erg interessant onderwerp, dat regelmatig in het nieuws is.

Ik had o.a. nieuwe dopingsoorten beschreven en de mogelijkheden om hierop sporters te testen.
'T probleem is dat mijn partner een beetje huiverig is voor scheikunde. Zij neigt denk ik meer naar een kwalitatief onderwerp, en niet echt een onderwerp waarbij veel berekeningen aan te pas moeten komen. Bij een onderwerp als deze heb je wel aardig wat kwalitatieve informatie te vertellen, is het niet? Dat zou dus een geschikt onderwerp kunnen zijn.

Berichten: 26

Re: Onderwerp voor profielwerkstuk

multidimensionale chromatografie (LCxLC, GCxGC SEC-GC enz.)
Hm... is wellicht een erg goede. Mijn vader zit ook in dat chromatografie-wereldje... HPLC, op een klinisch chemisch lab van 't Amphia ziekenhuis, Breda. Daar zou ik wellicht 'gebruik' van kunnen maken.

Berichten: 22

Re: Onderwerp voor profielwerkstuk

De mijne ging over een brandstofcel. Zelf één geprobeerd te maken. Is niet helemaal goed gelukt, maar het is wel een leuke uitdaging.

Berichten: 2.399

Re: Onderwerp voor profielwerkstuk

gadget schreef: multidimensionale chromatografie (LCxLC, GCxGC SEC-GC enz.)
Hm... is wellicht een erg goede. Mijn vader zit ook in dat chromatografie-wereldje... HPLC, op een klinisch chemisch lab van 't Amphia ziekenhuis, Breda. Daar zou ik wellicht 'gebruik' van kunnen maken.
Doe dan gewoon LC of GC maar niet LCxLC, dat is veels te moeilijk voor een profiel werkstuk. Ik vind het voorstel van Roy beter, het is breder en spreekt meer mensen aan.

Berichten: 26

Re: Onderwerp voor profielwerkstuk

Tom. schreef:
gadget schreef: multidimensionale chromatografie (LCxLC, GCxGC SEC-GC enz.)
Hm... is wellicht een erg goede. Mijn vader zit ook in dat chromatografie-wereldje... HPLC, op een klinisch chemisch lab van 't Amphia ziekenhuis, Breda. Daar zou ik wellicht 'gebruik' van kunnen maken.
Doe dan gewoon LC of GC maar niet LCxLC, dat is veels te moeilijk voor een profiel werkstuk. Ik vind het voorstel van Roy beter, het is breder en spreekt meer mensen aan.
Ik ben eens wat aan het zoeken geweest: chromatografie wordt wel te moeilijk denk ik.

Heb 't met m'n partner nog'ns over onderwerpen gehad. Toen kwamen we uit op:

- Vuurwerk. Is eventueel ook nog wel wat natuurkundigs aan te koppelen. Wil de persoon met wie ik wil samenwerken er graag bijhebben.

- Explosieven in 't algemeen met verschillende toepassingen, zoals gecontroleerde destructie en vuurwerk, ook deels natuurkunde voor mijn lotgenoot inbegrepen. :P

- Giffen (te breed?)

Zouden dat geschikte onderwerpen kunnen zijn?

Het is maar een beginnetje. Suggesties zijn nog steeds van harte welkom.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Onderwerp voor profielwerkstuk

hoewel het interesante onderwerpen zijn denk ik dat meenig profielwerkstukken geschreven zijn over deze onderwerpen en het nieuwtje er wel af is.

misschien is een werkstuk over gifstoffen bij bakken en braden wat, denk dan aan nitriet, paks, acrylamide, andere Maillard eindproducten die mogelijk cardiogeen zijn, etc.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 2.399

Re: Onderwerp voor profielwerkstuk

Bedoel je niet carcinogeen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Onderwerp voor profielwerkstuk

sorry :oops:
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 552

Re: Onderwerp voor profielwerkstuk

supergeleiding is ook een interessante en hedendaagse toepassing. Er komt wel redelijk wat kwantummechanica en vaste stof chemie bij kijken. Ook moet je wat kennis hebben van elektromagnetisme om er iets van te begrijpen.

Berichten: 774

Re: Onderwerp voor profielwerkstuk

of misschien een synthese van een polymeer?

zoals polystyreen ofso

Zeer makkelijk te synthetiseren en achteraf kan je er proefjes op doen zoals hardheid, brosheid,...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Onderwerp voor profielwerkstuk

supergeleiding is ook een interessante en hedendaagse toepassing. Er komt wel redelijk wat kwantummechanica en vaste stof chemie bij kijken. Ook moet je wat kennis hebben van elektromagnetisme om er iets van te begrijpen.
Nee, dat lijkt me ook echt te moeilijk voor een profielwerkstuk.

Ik heb toen ik aan de VU studeerde eens een stel scholieren met hun werkstuk geholpen, dat ging over het bepalen van soorten en hoeveelheden suikers in verschillende soorten snoepgoed.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 26

Re: Onderwerp voor profielwerkstuk

Ik heb toen ik aan de VU studeerde eens een stel scholieren met hun werkstuk geholpen, dat ging over het bepalen van soorten en hoeveelheden suikers in verschillende soorten snoepgoed.
Hm... dat spreekt me best aan, maar is dat wel genoeg voor een heel profielwerkstuk denk je?

En nog even terugkomend op de vorige ideeën... carcinogene stoffen ligt ook wel weer een beetje bij de biochemie denk ik hè? Dat vind ik best, maar mijn partner is daar als de dood voor. :P Voor supergeleiding krijgen we denk ik niet voldoende achtergrond. Dat sluit totaal niet aan bij een bepaalde basis binnen de examenstof vwo. Om dan eerst nog de hele basis uit te moeten gaan zoeken alvorens te starten met een onderzoek wordt teveel vrees ik.

Eerder deze week zat ik ook al te denken aan een productieproces van een of andere stof. Ammoniak, chloor, weet ik veel wat. Weet iemand misschien een geschikt proces voor een profielwerkstuk.

Reageer