Springen naar inhoud

waterstof

• Log in om te kunnen reageren

lorenzo-

lorenzo-

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 maart 2008 - 14:43

ik ben bezig met een eindwerk over auto's die rijden op waterstof. Hier bij leg ik eerst uit wat waterstof en waterstof gas is. Daarom zou ik graag weten wat het onderscheid is tussen waterstof al element en waterstof als stof.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Don Carbazone

Don Carbazone

• >250 berichten
  • 552 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 maart 2008 - 14:46

Waterstof als element (H) heeft 1 proton en 1 elektron. Aangezien alle elementen de edelgasconfiguratie willen bereiken zullen twee H combineren tot waterstof als verbinding (H2) waarbij er dus twee elektronen zijn die de binding vormen. Waterstof als element komt denk ik niet voor in de natuur.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 31 maart 2008 - 19:48

De stof waterstof is de representatie van het element die we tegen kunnen komen. Je bent in de war met een los atoom. Losse atomen zullen inderdaad niet zomaar voorkomen.

lorenzo-

lorenzo-

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 april 2008 - 10:26

wa ist nu ?

leg het nekeer invoudig en juist uit wat het verschil is tussen waterstof als element en waterstof als stof

# Moderatoropmerking
rwwh: let je even op je correcte spelling?

Veranderd door rwwh, 03 april 2008 - 17:47

SamtheChemist_CF

SamtheChemist_CF

• >250 berichten
  • 560 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 april 2008 - 10:38

De uitleg in de twee eerste reacties is redelijk duidelijk hoor. Anders moet je maar even kijken op de links hieronder waar uitleg staat over waterstof en de edegasconfiguratie.

1.- Edelgasconfiguratie
2.- Waterstof

Hoop dat je hier iets verder mee komt.

Greetz

Doom_Knight

Doom_Knight

• >100 berichten
  • 232 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 april 2008 - 16:32

Detecteer ik daar geen foutje in de uitleg op Wikipedia?

"Een edelgasconfiguratie is een toestand van de elektronenconfiguratie van een atoom of een ion, waarbij de elektronen in de buitenste schil de configuratie van de elektronen van een edelgas hebben."

Een ion kan toch nooit een edelgasconfiguratie hebben, aangezien het steeds een tekort of overschot aan elektronen heeft. Of vergis ik mij nu?

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 april 2008 - 17:06

Een ion heeft juist al de edelgasconfiguratie: 8 elektronen in de buitenste schil. Lading doet er niet toe. Vergeet ook niet wanneer je een ion hebt dat er altijd een anion en kation aanwezig is.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 april 2008 - 17:07

Je vergist je...

Ionen hebben een elctronenoverschot of tekort als je puur naar de kernlading kijkt. Vandaar dat ionen geladen zijn.

Maar je moet kijken naar de vulling van de electronenschillen. Als de buitenste electronenschil ¬īvol¬ī zit, dan heet dat een edelgasconfiguratie. Elk element streeft naar deze configuratie.

Edit:
Ik bedoel dat Doom_Knight zich vergist, niet FsWd.... ;)

Veranderd door Marjanne, 03 april 2008 - 17:07

Doom_Knight

Doom_Knight

• >100 berichten
  • 232 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 april 2008 - 12:13

I stand corrected :D

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 april 2008 - 13:33

Edit:
Ik bedoel dat Doom_Knight zich vergist, niet FsWd.... ;)

Ach die dingen krijg je als 2 mensen zich gelijk op een topic storten. Kan alleen maar goeds vandaan komen, gaten die de een laat in zijn antwoord worden door de ander netjes opgevuld :D

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3331 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 april 2008 - 14:08

de een is het hout en de ander de plamuur :lol:

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

Thionyl

Thionyl

• >1k berichten
  • 1595 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 april 2008 - 22:04

Misschien maakt dit jou het verschil tussen element en stof duidelijk???

Een element, moet je zien als een bouwsteen. Een soort alfabet.

Een losse letter heeft meestal geen betekenis, maar letters samen kunnen een woord vormen en hebben dan wel betekenis.

In de scheikunde noemen we de losse letters atomen en de combinaties daarvan stoffen (moleculen).

Dus: letters=atomen en woorden=moleculen (stoffen)

Voor de rest kun je ook zeggen, dat je een stof in een potje kan stoppen en bewaren, maar atomen niet.

Maar het is chemie en geen taal, dus het is maar een simpele uitleg. Net scrabble.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 april 2008 - 08:02

Thionyl's uitleg is duidelijk. Hier wil ik alleen nog aan toe voegen dat sommige 'woorden' uit slechts 1 'letter' bestaan. Dus, er zijn stoffen waarvan de moleculen bestaan uit slechts 1 atoom, bijvoorbeeld neon (en de andere edelgassen).

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 09 april 2008 - 14:50

# Moderatoropmerking
Alle posts over de mogelijkheden van het opbouwen van een soort basiscursus chemie heb ik verhuisd naar een eigen topic: hier.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures