waterstof

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

waterstof

ik ben bezig met een eindwerk over auto's die rijden op waterstof. Hier bij leg ik eerst uit wat waterstof en waterstof gas is. Daarom zou ik graag weten wat het onderscheid is tussen waterstof al element en waterstof als stof.

Berichten: 552

Re: waterstof

Waterstof als element (H) heeft 1 proton en 1 elektron. Aangezien alle elementen de edelgasconfiguratie willen bereiken zullen twee H combineren tot waterstof als verbinding (H2) waarbij er dus twee elektronen zijn die de binding vormen. Waterstof als element komt denk ik niet voor in de natuur.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: waterstof

De stof waterstof is de representatie van het element die we tegen kunnen komen. Je bent in de war met een los atoom. Losse atomen zullen inderdaad niet zomaar voorkomen.

Berichten: 7

Re: waterstof

wa ist nu ?

leg het nekeer invoudig en juist uit wat het verschil is tussen waterstof als element en waterstof als stof

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>rwwh: let je even op je correcte spelling?</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: waterstof

De uitleg in de twee eerste reacties is redelijk duidelijk hoor. Anders moet je maar even kijken op de links hieronder waar uitleg staat over waterstof en de edegasconfiguratie.

1.- Edelgasconfiguratie

2.- Waterstof

Hoop dat je hier iets verder mee komt.

Greetz

Berichten: 232

Re: waterstof

Detecteer ik daar geen foutje in de uitleg op Wikipedia?

"Een edelgasconfiguratie is een toestand van de elektronenconfiguratie van een atoom of een ion, waarbij de elektronen in de buitenste schil de configuratie van de elektronen van een edelgas hebben."

Een ion kan toch nooit een edelgasconfiguratie hebben, aangezien het steeds een tekort of overschot aan elektronen heeft. Of vergis ik mij nu?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: waterstof

Een ion heeft juist al de edelgasconfiguratie: 8 elektronen in de buitenste schil. Lading doet er niet toe. Vergeet ook niet wanneer je een ion hebt dat er altijd een anion en kation aanwezig is.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: waterstof

Je vergist je...

Ionen hebben een elctronenoverschot of tekort als je puur naar de kernlading kijkt. Vandaar dat ionen geladen zijn.

Maar je moet kijken naar de vulling van de electronenschillen. Als de buitenste electronenschil ´vol´ zit, dan heet dat een edelgasconfiguratie. Elk element streeft naar deze configuratie.

Edit:

Ik bedoel dat Doom_Knight zich vergist, niet FsWd.... ;)

Berichten: 232

Re: waterstof

I stand corrected :D

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: waterstof

Marjanne schreef: Edit:

Ik bedoel dat Doom_Knight zich vergist, niet FsWd.... ;)
Ach die dingen krijg je als 2 mensen zich gelijk op een topic storten. Kan alleen maar goeds vandaan komen, gaten die de een laat in zijn antwoord worden door de ander netjes opgevuld :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: waterstof

de een is het hout en de ander de plamuur :lol:
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 1.816

Re: waterstof

Misschien maakt dit jou het verschil tussen element en stof duidelijk???

Een element, moet je zien als een bouwsteen. Een soort alfabet.

Een losse letter heeft meestal geen betekenis, maar letters samen kunnen een woord vormen en hebben dan wel betekenis.

In de scheikunde noemen we de losse letters atomen en de combinaties daarvan stoffen (moleculen).

Dus: letters=atomen en woorden=moleculen (stoffen)

Voor de rest kun je ook zeggen, dat je een stof in een potje kan stoppen en bewaren, maar atomen niet.

Maar het is chemie en geen taal, dus het is maar een simpele uitleg. Net scrabble.
LiA

Berichten: 3.145

Re: waterstof

Thionyl's uitleg is duidelijk. Hier wil ik alleen nog aan toe voegen dat sommige 'woorden' uit slechts 1 'letter' bestaan. Dus, er zijn stoffen waarvan de moleculen bestaan uit slechts 1 atoom, bijvoorbeeld neon (en de andere edelgassen).

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: waterstof

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Alle posts over de mogelijkheden van het opbouwen van een soort basiscursus chemie heb ik verhuisd naar een eigen topic: hier.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer