(bio)chemische werking van acetylsalicylzuur

Moderator: ArcherBarry

Reageer

(bio)chemische werking van acetylsalicylzuur

Heyhey

Ik zit in het laatste jaar en maak een eindwerk over aspirine.

Mijn vraag is hoe acetylsalicylzuur werkt?

Ik heb al veel erover opgezocht, maar nergens staat juist wat er echt gebeurt.

Wat is de functie van de acetylgroep bij aspirine?

En werkt salicylzuur enkel ontstekingsremmend of ook pijnstillend?

Al op voorhand bedankt om te antwoorden :)

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: (bio)chemische werking van acetylsalicylzuur

Op Wikipedia staat een aardig stuk ("Mechanism of action") over de biochemische werking. Van daaruit kun je waarschijnlijk wel wat gerichter zoeken, mocht je nog meer info nodig hebben. Het komt erop neer dat er in de cyclooxygenase(COX)-enzymen, het belangrijkste target van aspirine, transesterificatie plaatsvindt, waarbij een Ser-residu geacetyleerd wordt en daarmee het enzym geïnactiveerd raakt. Daarnaast doet aspirine dienst als proton carrier: het transporteert H+ de mitochondriën in.

Re: (bio)chemische werking van acetylsalicylzuur

Ah,

de acetylgroep zorgt dus deels voor de inhibitie van de prostaglandine synthese.

Maar inhibeert aspirine ook de prostaglandine synthese of heeft het alleen een anti-onstekende werking?

Berichten: 195

Re: (bio)chemische werking van acetylsalicylzuur

Prostaglandines zijn (o.a.) mediatoren van ontsteking. Remming van de prostaglandinesynthese betekent dus ook remming van ontsteking (en pijn).

Re: (bio)chemische werking van acetylsalicylzuur

ok sorry verkeerde vraag gesteld :oops:

is salicylzuur ook pijnstillend of enkel anti-onstekend?

en inhibeert het de prostaglandine synthese ja of nee?

Berichten: 516

Re: (bio)chemische werking van acetylsalicylzuur

Het inhibeert de prostaglandine synthese... Ja en neen eigenlijk.

Het lichaam maakt prastaglandine H (dacht ik) als precursor van de andere soorten prostaglandines. Dat prostaglandine H wordt omgezet tot andere prostaglandines die een veel specifiekere werking hebben. De ene zorgt voor verhoogde bloedtoevoer, de andere wekt spiercontracties op, of weeën.

En acetylsalicylzuur zorgt ervoor dat de enzymen die prostaglandine H omzetten tot specifieke prostaglandines geïnhibeerd worden.

Dus ja, het is pijnstillend én ontstekingsremmend. Ja, het inhibeert de aanmaak van die specifieke prostaglandines. Neen, het inhibeert de aanmaak van het precursor prostaglandine niet.

Hopelijk was dit een beetje duidelijk

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: (bio)chemische werking van acetylsalicylzuur

Salicylzuur heeft andere targets dan acetylsalicylzuur. De enzyminhibitie zoals hierboven beschreven is specifiek voor acetylsalicylzuur (omdat acetyl-overdracht vereist is).

Overigens wordt acetylsalicylzuur ook wel gezien als een toedieningsvorm van salicylzuur ("drug delivery"). Salicylzuur smaakt ronduit smerig en je maag wordt erdoor aangevreten. Acetylsalicylzuur heeft deze eigenschappen ook, maar in mindere mate, omdat het pas in de darm uitgebreid gehydrolyseerd wordt. Vermoedelijk is het deel dat onveranderd wordt opgenomen verantwoordelijk voor de pijnstilling.

Berichten: 167

Re: (bio)chemische werking van acetylsalicylzuur

Acetylsalicylzuur wordt volgens mij ook gebruikt als anti-coaggulantia
“Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.”

Re: (bio)chemische werking van acetylsalicylzuur

Bedankt voor alle reacties

Reageer