[scheikunde] Dipoolmoment uitrekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

[scheikunde] Dipoolmoment uitrekenen

Dipoolmoment uitrekenen is bindingslengte * partiele lading..

Maar wat houdt die partiele lading nu in?

Wanti k heb al vele combinaties met lading en bindinglengte geprobeerd, maar ik kom niet uit op het goede dipoolmoment.

Kan iemand mij een verduidelijkend rekenvoorbeeld geven?

Danku

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Dipoolmoment uitrekenen

De lading is een eigenschap van de twee gebonden atomen. Welk voorbeeld probeer je?

Berichten: 10

Re: [scheikunde] Dipoolmoment uitrekenen

Die van NH3:

bindinslengte N-H: 101 * 10^-12 m

Bindingshoek HNH: 107,3 graden

Dipoolmoment: 5,0 * 10^-30 Cm

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Dipoolmoment uitrekenen

Doe eens voor dan? Je geeft hier geen idee over de ladingen, dus dat bevestigt mijn vermoeden dat je de betekenis van "partiëel" niet kent. Partiëel betekent "gedeeltelijk". Je hoeft dus niet aan te komen met een N3- en 3H+...

Misschien kun je het andersom doen: nu je het dipoolmoment kent, kun je de partiële ladingen uitrekenen?

Berichten: 10

Re: [scheikunde] Dipoolmoment uitrekenen

Dan zou partiele lading moeten zijn: dipoolmoment ÷ bindingslengte:

5,0 * 10^-30 ÷ 101 * 10^-12 = 5 * 10^-20 Coulomb?

Maar wat houdt die partiele lading dan precies in, dat snap ik inderdaad niet helemaal. Ik kan het in binas niet vinden namelijk

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Dipoolmoment uitrekenen

Normaal gesproken springt lading van a naar b met precies 1 elektron tegelijk. 1 elektron is 1,6x10-19 coulomb. Je hebt het volgens jouw berekening over minder dan 1 elektron! Dat heet dus partiele lading.

Nu is je berekening helemaal niet goed. Je vergeet even dat het dipoolmoment van het molecuul de optelling (als vectoren) is van de drie dipolen van het molecuul. Daarom heb je ook die hoeken nodig! Probeer het eens opnieuw?

Berichten: 10

Re: [scheikunde] Dipoolmoment uitrekenen

Ik weet eigenlijk niet goed wat ik met die hoeken moet doen:

Ammoniak heeft een tetraedische vorm, met een vrij elektronenpaar op de N

Daarom is de hoek minder dan 109,5 graden. --> 107,3 graden.

Er zijn drie maal de hoeken met HNH bindingen. Het lijkt me dat je dat niet op moet tellen of aftrekken 8-[

Het dipoolmoment ligt recht onder het N-atoom, vanwege de tetraedische vorm.

Het enige wat ik kan bedenken is de cosinus nemen?

cos 107,3÷2 = X ÷ 101 * 10^-12

X = cos 53,65 × 101 * 10^-12 = 5,98 * 10^-11 (dit nog keer drie ?)

5,0 * 10^-30 ÷ 5,98 * 10^-11 = 8,4 * 10^-20 Coulomb

Het klopt waarschijnlijk niet, want waar die hoeken nu precies voor nodig zijn is me nog een beetje onduidelijk

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Dipoolmoment uitrekenen

Het is iets ingewikkelder, maar in de richting van die cosinus zit het wel...

Als je het molecuul tekent, en elk van de drie bindingen een dipool maakt, dan moet je voor het dipoolmoment van het molecuul die drie dipolen optellen. De grootte van die drie is wel gelijk, maar om ze als vectoren op te tellen is iets lastiger. Je kunt eenvoudig zien dat bij optelling alleen de component in de richting van het vrije-elektronenpaar overblijft, de rest valt tegen elkaar weg.

Nu is mijn piramidale geometrie een beetje weggezakt. Wat je als functie nodig hebt is volgens mij min de cosinus van de hoek tussen het vrije elektronenpaar en een H, de lp-N-H hoek. En dan inderdaad 3x doen. Dus:

dipool(molecuul) = -3 * cos(lp-N-H) * dipool(N-H)

Berichten: 14

Re: [scheikunde] Dipoolmoment uitrekenen

Bepaal de partieel negatieve lading op het fluoratoom in een C-F binding, wetende dat de bindingslengte 1,39 Å is en het dipoolmoment 1,60 D.
 
Met volledig negatieve lading op fluor zou het dipoolmoment = de lading van een elektron x afstand in cm tussen de atomen, of (4,8 x 10-10 esu ) (1,39 x 10-8 cm) = 6,97 10-18 esu cm = 6,97 D Vermits het dipoolmoment 1,60 D is (zie opgave), kunnen we de partieel negatieve lading op het fluor atoom berekenen : 1,60 / 6,97 = 0,23
 
kan iemand dit uitleggen?

Reageer