Kwantummechanica elektron

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 10

Kwantummechanica elektron

Ik had deze eerst in de verkeerde rubriek gepost. sry voor de dubbele post

In mijn lesboek stond:

De kwantum mechanica geeft een verklaring voor een aantal eigenschappen van atomen, waartoe de klassieke natuurkunde niet in staat is.

- Als een elektron als een negatief geladen bolletje rond de positief geladen kern zou draaien, zou het volgens de elektromagnetische wetten in een fractie van een seconde in de kern verdwijnen.

Maar nu wordt in mijn lesboek niet uitgelegd hoe die verklaring hiervoor luidt m.b.v. kwantummechanica.

Ben wel nieuwsgierig hoe dit nou precies kan, weet iemand dit? :)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Kwantummechanica elektron

Tja, ik wil ook het tegendeel wel eens weten: waarom is de aarde nog niet op de zon gestort? Als een elektron klassiek wordt beschreven als draaiend rond de kern, dan zou het toch niet kunnen worden opgenomen....

Daarentegen is de golffunctie van een 1s quantum-beschreven elektron het hoogst op de kern....

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Kwantummechanica elektron

Centrifugaal/centripetaalkrachten?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Kwantummechanica elektron

Tja, behalve dan dat het elektron van een waterstofatoom in de grondtoestand geen baanrotatiemoment heeft.....

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Kwantummechanica elektron

Het leuke van een elektron is toch dat je het als deeltje of als golf mag voorstellen, afhankelijk van wat je op een bepaald moment beter uitkomt? :P

Berichten: 552

Re: Kwantummechanica elektron

Juist ja. Het was alleszinds die eigenschap van het atoommodel van Bohr (dat dus een elektron zou neerstorten op de kern) dat zoveel kritiek opleverde, waardoor andere mensen opzoek waren naar een betere theorie.

Dan had je Schrödinger met zijn golfvergelijking, Heisenberg met zijn twijfels :) en matrices en De Broglie met zijn dualiteit

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Kwantummechanica elektron

Het leuke van een elektron is toch dat je het als deeltje of als golf mag voorstellen, afhankelijk van wat je op een bepaald moment beter uitkomt? :P
Dat is niet uniek voor het elektron. Andere deeltjes mag je ook als golven voorstellen, en golfverschijnselen ook als deeltjes (licht bijvoorbeeld uit fotonen).

Berichten: 10

Re: Kwantummechanica elektron

Oke ty voor jullie reacties ;)

Reageer