Springen naar inhoud

Waterstof trein


  • Log in om te kunnen reageren

#1

igirly

    igirly


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 maart 2008 - 20:38

Hallo,

Op school moeten wij voor een wedstrijd van Wubbo Okkels een oplossing vinden voor een waterprobleem ergens in afrika. Nou hebben wij het aan water komen probleem al opgelost maar nu moet het water nog ongeveer 1000 km verderop komen. Aangezien we tog met water werken wou ik doormiddel van electrolyse waterstofgas maken en daar een trein op laten rijden het water kan vervoeren.

Ik heb dus op internet wat kunnen vinden over een waterstof motor en treinen. Nou heb ik een vergelijking gemaakt en ik wil graag weten of die een beetje klopt.

Als bronnen neem deze bronnen:

- BMW 7 serie (watersof motor) http://www.autoweek....D=5274&cache=no
- Vossloh G1206 (goederen locomotief) http://www.angeltrai...tail.aspx?ID=36

Bij de BMW 7 serie hebben ze een waterstof motor die een kracht levert van 260 pk dat is omgerekend 193,88 kW.
De Vossloh G1206 heeft een kracht van 1.500 kW.

Als ik dus met die waterstof motoren tot een kracht van 1.500 kW wil komen moet dus 1.500 / 193,88 = 7,736 = 8.
De Vossloh G1206 heeft 8 wielen dus ik dacht aan voor elk wiel een eigen aandrijving.

Maar mijn vraag is of deze redenering klopt en of ik dan in totaal ook bij die 1.500 kW kom en dus hetzelfde vermogen lever als de orginele motor van de Vossloh G1206. Als deze redenering klopt kan ik er dan ook vanuit gaan dat de trein op waterstof ook dezelfde hoeveelheid tonnen kan vervoeren?

Groetjes Peter

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

klein is fijn

    klein is fijn


  • >100 berichten
  • 111 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 april 2008 - 08:46

De Vossloh G1206 is een rangeerlokje, bij een echte lokomotief zit je snel aan een factor 3 tot 4 hoger wat vermogen betreft. Plus dat een stel motoren aan een paar wielen knopen niet werkt in een trein, de krachten zijn te groot om standaard koppeling zoals in auto's te gebruiken. De motoren in treinen drijven generators aan, met die elektrische spanning worden vervolgens elektromotor aangedreven.

Kortom, wat vermogen betreft kom je er wel met een trein vol waterstof, maar ik zou voor een combinatie van brandstofcellen en elektromotoren gaan.

#3

igirly

    igirly


  • 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 01 april 2008 - 08:54

oke bedankt,

Ik tog dat ik het maar mooi zo hou dan want ik heb al meerdere berekeningen gedaan met deze trein. Het hoeft niet helemaal te kloppen als het maar slim lijkt :eusa_whistle: Het gaat uiteindelijk meer om hoe ik aan het water kom ;)

In ieder geval nogmaals bedankt.

#4

Fuzzwood

    Fuzzwood


  • >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 april 2008 - 09:14

oke bedankt,

Ik tog dat ik het maar mooi zo hou dan want ik heb al meerdere berekeningen gedaan met deze trein. Het hoeft niet helemaal te kloppen als het maar slim lijkt :eusa_whistle: Het gaat uiteindelijk meer om hoe ik aan het water kom ;)

In ieder geval nogmaals bedankt.

Nou je kunt het water dat ontstaat uit de brandstofcellen wel opslaan, heb je dat al :)

#5

Ghris

    Ghris


  • >25 berichten
  • 84 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 april 2008 - 12:27

Een trein heeft vele malen meer versnellingen geloof ik... Misschien dat het met een custom moter zou werken...

#6

Don Carbazone

    Don Carbazone


  • >250 berichten
  • 552 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 april 2008 - 12:32

maglev is de toekomst jongens :)

# Moderatoropmerking
rwwh: Plaats alleen opmerkingen als je echt iets toe te voegen hebt!

Veranderd door rwwh, 03 april 2008 - 19:20






0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures