zinkcarbonaat

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 65

zinkcarbonaat

Hallo

Ik zou graag zelf zinkcarbonaat maken, maar nu zit ik met het probleem dat ik niet weet hoe je dat precies doet...

Ik heb zink ter mijne beschikking, maar geen idee hoe je daar nu een carbonaat van maakt. Op google en op wikipedia.org hebben ze het bijna enkel maar over smithsoniet...

Is dit net als koper gewoon buiten laten liggen of iets anders?

Is zinkcarbonaat oplosbaar in water, of in iets anders

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: zinkcarbonaat

leg wat zink in spa rood en sluit de deksel.

duurt even maar het zou moeten werken.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 65

Re: zinkcarbonaat

ok bedankt voor de tip. maar is dit oplosbaar in water(want ik had al zo'n vermoeden van spuitwater)... want als het oplost in het water kan ik het water eruit laten dampen denk ik

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: zinkcarbonaat

Zinkcarbonaat lost niet op in water. Ik zou zink proberen op te lossen in zo weinig mogelijk geconcentreerd zwavelzuur, dit neutraliseren en het nu opgeloste zink neerslaan met natriumcarbonaat.

Berichten: 65

Re: zinkcarbonaat

zwavelzuur gaat iets moeilijker gaan, want dat is namelijk een sterk zuur en ik mag dat niet in huis halen voor veiligheidsredenen

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: zinkcarbonaat

Moet je eens voor de grap kijken wat mams voor schoonmaakmiddelen en oplosmiddelen thuis heeft staan en de hun de gevaren daarvan onder hun neus duwen. Als je voorzichtig met zwavelzuur omgaat, doe het oplossen desnoods buiten ofzo, dan kan er geen probleem zijn.

Berichten: 65

Re: zinkcarbonaat

ik heb al alle middelen in huis gecheckt en we hebben geen zwavelzuur of een ander sterk zuur, het sterkste is azijn

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: zinkcarbonaat

dat zecht FsWd ook niet.

kijk maar naar de gevaren van een fles bleekmiddel. dat is veel gevaarlijker dan flink verdunde zwavelzuur. gewoon te halen bij een bouwmarkt of grotere drogist

natriumcarbonaat is gewoon soda dus daar zal mams geen problemen mee hebben.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 840

Re: zinkcarbonaat

Zink oplossen in geconcentreerd zwavelzuur zal niet al te snel gaan, bovendien is het onnodig duur en risicovol (voor een beginner).

Probeer eens wat zoutzuur te krijgen. Dit kun je in elke bouwmarkt kopen (probeer wel een kleurloze zoutzuur-oplossing te krijgen, niet zon gele of groene met allemaal troep). Daar los je je zink in op (kleine overmaat zoutzuur), vervolgens een geconcentreerde soda-oplossing toevoegen. Zoutzuur in 10% (bouwmarkt) hoef je echt niet bang voor te zijn. Als je het maar niet in je ogen krijgt is er niks aan de hand. Gewoon afspoelen bij contact, geen rede tot paniek. Ik heb voor de grap wel een 10% zoutzuur op mijn vinger gedaan , en het gaat na 20 seconden of zo wat prikken, en dan is er nog niet eens iets ergs als je het afspoelt.

Dit soort gein moet je natuurlijk niet uithalen met geconcentreerd zwavelzuur.

Als je moeder zegt dat je geen verdund zoutzuur mag hebben , vertel haar dan gelijk dat ze ook geen ontstopper (100% natriumhydroxide) meer mag hebben: dat is 10x gevaarlijker.

Hier is een mooie bron voor wat stoffen, die niet al te gevaarlijk zijn:

http://www.drogisterij.net/?zoekterm=tendo...&y=0&mode=datab

Hier zie je 80% azijnzuur, 10% zoutzuur (deze is mooi kleurloos), en wat andere leuke stoffen. Deze kun je gerust kopen. Er zit alleen een stof in het rijtje die ik je afraadt te kopen als beginner. Salpeterzuur 53%. Gevaarlijk spul. Geeft in contact met metalen zeer giftig NO2 gas.

Ik doe nu al vrij lang (half jaar) chemie, en heb bovendien al heel wat kennis door lezen,lezen,lezen, en ik moet je zeggen dat dit toch wel een stof is waar ik de kriebels van krijg.

ik zie ook dat je met metalen en zo bezig bent. Misschien vind je dit interressant:

www.silex.nl (naar grondstoffen)

www.labstuff.nl

Berichten: 3.145

Re: zinkcarbonaat

Nog een probleem met zink in zwavelzuur is dat er een nevenreactie optreedt. Je krijgt niet alleen maar waterstof, maar ook waterstof sulfide. Het zink is een dusdanig sterke reductor, dat het sulfaat reduceert, helemaal tot sulfide. Verder ontstaat ook elementair zwavel (oplossing wordt troebel) en zwaveldioxide.

Probeer het voor de gein maar eens, gooi een beetje zinkpeoder in verdund zwavelzuur en ruik even later. Je krijgt echt een rotte eieren geur. Dit kun je rustig doen, de hoeveelheid is zo klein dat je niet bang hoeft te zijn voor vergiftiging. Het is gewoon een erg instructief en duidelijk experiment, dat laat zien dat de chemie hier iets ingewikkelder is dan je op de middelbare school leert.

Met verdund zoutzuur heb je dit soort problemen niet, daar ontstaat alleen waterstof.

Nog een punt van aandacht. Wat is het voor zink? Als het gaat om zink voor dakbedekking, regengoten e.d., dan is het geen zuiver metaal. Vaak zit daar een beetje arseen in en dat komt vrij als arsine (AsH3) en dat spul is EXTREEM giftig. Als je zink oplost in verdund zoutzuur en je krijgt echt een redelijke stank, dan is het metaal niet echt zuiver en krijg je arsine en evt. ook wat fosfine.

Berichten: 840

Re: zinkcarbonaat

Ik weet dat arsine verschrikkelijk gevaarlijk is. Geldt dit ook voor stibine?

Berichten: 65

Re: zinkcarbonaat

dus is het het best om gewoon buiten of in spa rood te laten liggen

als ik hier zo lees wat voor vergif - dat ik zeker niet wil hebben- daar allemaal tussenzit

Berichten: 840

Re: zinkcarbonaat

Arsine is heel gevaarlijk. Het is ook kankerverwekkend. Ik zie aan je posts dat je veel experimenten wil doen. Waarom koop je niet wat zuivere lab-stoffen, met de bronnen die ik en anderen aangegeven hebben?

Berichten: 65

Re: zinkcarbonaat

dan zou ik graag direct ook wat kopersulfaat en zo willen kopen, maar ik weet niet of daar geen extra hoge kosten aan vasthangen, en op 1 site vind je nooit alles wat je zoekt...

ken je soms nog een site waar ze borax, kopersulfaat, zwavelpoeder en verdunde(misschien ergens tussen 10 en 40 %) salpeterzuur verkopen, want anders raak ik aan enorm hoge kosten... -> verschillende sites met elk hun kosten staan me niet aan

ik zal zeker opletten voor arsine, misschien kan dit omgezet worden via enkele processen, ik ga seffens kijken op wikipedia en google

-edit- ik heb net gevonden dat het in arseenoxide verandert als er een oxidator zoals kaliumpermanganaat of salpeterzuur bij is. weet iemand hoe giftig arseenoxide is(As2O3)

-edit- arseenoxide is een giftig poeder en is dus vast bij kamertemperatuur, het is wederom erg giftig

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: zinkcarbonaat

Arseen en veel Arseenverbindingen zoals rattenkruit zijn extreem giftig. Binnen het menselijk lichaam richt het verwoestingen aan in het spijsverteringskanaal, veelal met dodelijke afloop. Toediening van kleine hoeveelheden over een lange tijd veroorzaakt de symptomen die op een "natuurlijke" maag-darmontsteking lijken.

Bron: wikipedia, http://nl.wikipedia.org/wiki/Arseen

Kijk, interesse hebben in chemie is natuurlijk, nou ja, best wel cool, maar let met dit soort dingen wel erg goed op :)

Reageer