[scheikunde] Metalen (en ruimtevaart)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] Metalen (en ruimtevaart)

Halloootjes

Ik moet voor Chemie een werk maken het gebruik van metalen in de meer buitengewone toepassingen. Ik ben nu bezig met opzoekwerk te doen over ruimtevaart maar ik vind niet zo vaak de specifieke gebruikte metalen of informatie hierover. Als iemand een idee heeft over wat ik wel wat kan vinden (want de ruimtevaart is vrij groot), laat mij dan aub iets weten. Of als iemand een ander idee heeft, alles is welkom.

Btw ik heb al een kleine presentatie gemaakt over zonnezeilen en meer speciefiek het zeil. Dus ik zoek onderwerpen van deze aard.

Bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Metalen (en ruimtevaart)

Gaat het alleen om zuivere metalen. Ook legeringen? Of ook oxides?

Je moet vast wel iets kunnen vinden over de onderdelen van een raketmotor. En misschien ook wel over de buitenkant van de raket. Maar of het overal puur metaal is.... ik betwijfel het in deze wereld van composieten!

Berichten: 190

Re: [scheikunde] Metalen (en ruimtevaart)

Wordt LiO2 niet gebruikt in de ruimtevaart voor energieproductie voor aandrijving van de rakketten?

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Metalen (en ruimtevaart)

Het moet gewoon iets met metalen te maken hebben dus ook legeringen en composities.

Bedankt, Li wordt inderdaad in combinatie met FLOX gebruikt.

Ik heb nu ook al iets gevonden over "glare"en ionmotoren.

Verdere tips zijn altijd welkom. :D

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Metalen (en ruimtevaart)

Ach: Polonium is ook wel eens in de ruimtevaart gebruikt! polonium op Wikipedia

Het zou me eigenlijk verbazen als er een metaal is dat nog nooit in de ruimtevaart is toegepast

Berichten: 1.816

Re: [scheikunde] Metalen (en ruimtevaart)

Aluminium en magnesium worden veel gebruikt, omdat het een kleine soortelijke massa heeft en toch bij zo sterk als staal is. En massa kost geld en brandstof.

Goudfolie, wordt zeer veel toegepast, om de "edele" delen in te pakken. Oa tegen zonnewind (straling ed) .

Nikkel, wolfraam en titaan zitten oa in de raketmotoren, omdat ze goed tegen de hitte kunnen.

Lithiumverbindingen worden gebruikt om koolzuurgas te binden.

Zuurstof wordt gemaakt uit oa. Kaliumverbindingen. (in noodgeval)

Metalen, zoals Hafnium en Polonium, zitten in atoombatterijen.

Maar ze experimenteren ook met metalen. Er is bijv. eens een Bariumwolk uitgestoten om kunstmatig poollicht te maken.

Zoals al eerder vermeld, alles wordt geprobeerd en gebruikt.
LiA

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Metalen (en ruimtevaart)

Hartelijk bedankt.

Veel info. :D

Reageer