Springen naar inhoud

[scheikunde] indicatorkeuze bij onbekend zuur

• Log in om te kunnen reageren

vankina

vankina

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 april 2008 - 09:57

hallo,

ik heb een titratie uitgevoerd van een onbekend zuur met NaOH en de gebruikte indicator is fenolftaleine.

ik vraag me af hoe je de indicator weet? je kunt deze toch niet berekenen..

het volume en titer van de base is gegeven en dan weet ik over het zuur zijn equivalentgewicht.

of is het fenolftaleine omdat deze de meest gebruikte is en omdat ik titreer met een sterke base, zodat het equivalentiepunt wss hoger ligt dan 7?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 april 2008 - 10:17

het volume en titer van de base is gegeven en dan weet ik over het zuur zijn equivalentgewicht.

Het titratievolume weet je uiteraard pas na de titratie, daar kun je je indicator dus niet op afstellen

of is het fenolftaleine omdat deze de meest gebruikte is en omdat ik titreer met een sterke base, zodat het equivalentiepunt wss hoger ligt dan 7?

Een geschikte indicator kies je met het verwachte eindpunt van de titratie. Bij een sterk zuur zal deze bij pH 7 liggen, en daar is FFT nog steeds geschikt. Je weet natuurlijk niet of het wel een sterk zuur was, maar bij onbekende dingen kun je soms met een "wat als het een...is?" redenatie werken :)

Dus je zat in de goede richting met je redenering.

Veranderd door FsWd, 02 april 2008 - 10:18

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures