Springen naar inhoud

Reactievergelijking vanillesuiker

• Log in om te kunnen reageren

Reneee

Reneee

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 april 2008 - 16:52

Hallo,

Ik moet voor school vanillesuiker maken, alleen loop ik vast met de reactievergelijking. Ik weet de atoomformule voor vanillesuiker niet.

Ik heb:

Suiker + Vanilline --> Vanillesuiker

C6H13O6 + C8H8O3 --> ??

Ik hoop dat iemand deze formule weet...

Ik zou jullie eeuwig dankbaar zijn!

Alvast bedankt!

Owja, ps. weet iemand ook een formule voor kaneel?

Veranderd door Reneee, 02 april 2008 - 16:54

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 april 2008 - 16:59

Als deze twee stoffen echt met elkaar zouden reageren heb je geen suiker en geen vanille meer, geen vanillesuiker dus.

Bij wat jij wilt doen reageren deze twee stoffen niet met elkaar. Je mengt ze. de moleculen komen dus een ´beetje door elkaar´ te zitten. Dat is het enige.

Kaneel is een kruid met kaneelsmaak. Eigenlijk is het het gemalen hout van de kaneelboom. Het heeft niet n formule.
De smaak van kaneel wordt hoofdzakelijk bewerkstelligd door kaneelzuur, dat erin zit. Zie hier voor het molecuul.

Veranderd door Marjanne, 02 april 2008 - 17:04

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 april 2008 - 17:00

Kaneel is een plantaardige stof, bestaande uit een hoop moleculen. Je zou wel kaneel geur kunnen maken uit benzaldehyde, acetaldehyde en een beetje loog. Je krijgt dan kaneelaldehyde.

Vanillesuiker is suiker met vanillesmaak. Meestal is deze smaak afkomstig van synthetische vanilline, maar het wordt ook wel van natuurlijke vanille gemaakt. Vanillesuiker wordt gemaakt door vanilline aan suiker toe te voegen. In de combinatie met suiker wordt het aroma van vanille krachtiger.

Bron: wikipedia, http://nl.wikipedia....i/Vanillesuiker

Het is dus geen reactie, maar het heeft met smaaksensatie te maken.

Reneee

Reneee

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 april 2008 - 17:02

Maar er is dus geen atoomformule voor vanillesuiker?

ceitwa

ceitwa

• >250 berichten
  • 365 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 02 april 2008 - 17:04

moet je suiker met vanillegeur maken of een ester met vanillegeur? want mi maak je vanille suiker door een opengesneden vanillestokje in basterdsuiker te leggen...

Reneee

Reneee

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 april 2008 - 17:06

Ja dat had ik ook al ergens gelezen, eigenlijk moet ik het niet maken maar ergens mee mengen, dus ik had de atoomformule voor vanillesuiker nodig ;)

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 april 2008 - 17:10

Misschien bedoel je de structuur van vanilline?

Geplaatste afbeelding

Vanaf dezelfde pagina geplukt, misschien als je gegeven linkjes nu ook eens zou doornemen :)

Er hoeft ook niet per s een reactie plaats te vinden hoor. Er kan evengoed een adsorbatie plaatsvinden van het vanilline aan bijvoorbeeld basterdsuiker.

Veranderd door FsWd, 02 april 2008 - 17:12

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures