[scheikunde] Practische Opdracht: Magnesiumoxide

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] Practische Opdracht: Magnesiumoxide

Hallo,

Wij moeten voor school een practica uitvoeren de opdracht is als volgt:

Weeg 10 stukjes magnesiumlint van zo'n 10cm nauwkeurig, verbrand ze en weeg het onstane magnesiumoxide.

Bepaal uit de meetgegevens de formule van magnesiumoxide.

Reactievergelijking:

2 Mg (s) + O2 (g) -> 2 MgO (s)

Maar wat wordt er dan bedoeld met bepaal de forumule van MgO?

Of het MgO2 of iets dergelijks is (maar dan heet het toch magnesiumperoxide (bedankt ;) ) ? dus dat lijkt ons niet echt logisch). Of bedoelen ze dat we moeten aantonen dat er een 2 voor de MgO staat?

Wat we weten is dat we de hoeveelheid mol van Mg kunnen bereken (en we weten ook hoe). Ook weten we hoe we de hoeveelheid mol van MgO kunnen berekenen.

Maar verder dan dit kunnen we helaas niet komen. Kan iemand ons helpen?

Alvast bedankt!

Berichten: 840

Re: [scheikunde] Practische Opdracht: Magnesiumoxide

MgO2 is magnesiumperoxide.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Practische Opdracht: Magnesiumoxide

hehehe.. oke maar het heet in ieder geval dan geen magnesiumoxide meer.

Dus wat moeten we eigenlijk aantonen dan? en kan iemand ons wat meer op weg helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Practische Opdracht: Magnesiumoxide

Nou de bedoeling was volgens mij dat je de formule van het product juist moest bepalen uit de gewichten, niet door het product gewoon op te zoeken

Je weet met hoeveel mol je begon, je weet de gewichtstoename en je weet de molmassa van zuurstof.

Stel dat ik met 36 g Mg begon, dat is 1,5 mol.

Ik weeg het product en kom uit op 60 g. Dat is een gewichtstoename van 24 gram. Ik weet dat het spul reageert met zuurstof:

Mg + O2 --> ?

Als ik weet dat die 24 gram bestaat uit pure zuurstof en ik weet dat dat met mijn 1,5 mol Mg reageerde, dan kan ik kijken hoeveel mol zuurstof er per mol Mg is: 24g / 1,5 mol = 16 g/mol. Laat dat nu net het molgewicht van 1 zuurstofatoom zijn. We kunnen nu zeggen:

Mg + ½O2 --> MgO

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Practische Opdracht: Magnesiumoxide

Ow op die manier! Ik begrijp het!

Echt heel erg bedankt!

Berichten: 1.379

Re: [scheikunde] Practische Opdracht: Magnesiumoxide

Magnesium reageert tijdens de verbranding niet alleen met zuurstof maar ook met stikstof. Ik weet echter niet meer welk nitride er dan ontstaat. Dit kan gevolgen hebben voor de gewichtstoename na de verbranding. Het meest waarschijnlijk lijkt mij Mg3N2 naast MgO.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 1.816

Re: [scheikunde] Practische Opdracht: Magnesiumoxide

Die proef heb ik ook vaak laten uitvoeren door leerlingen. Hoewel er later een waarschuwing kwam.

Het MgO komt gedeeltelijk in de lucht en kan hart-ritme-stoornissen geven, dus is het eigenlijk een zuurkastproef.

Helaas is in de open lucht de juiste formule van MgO, met deze proef, niet vast te stellen. Behalve wat magnesiumnitride (groene korreltjes), verdwijnt er ook een gedeelte de lucht in.

Bij mijn practica, was het doel altijd tweeledig. Komt er massa bij? zoja hoeveel.

En bereken daaruit de mol.massa van MgO.

De meesten kwamen uit op ca 35, ipv de 40,5.
LiA

Reageer