[scheikunde] Tentamen spectroscopie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 220

[scheikunde] Tentamen spectroscopie

Hallo ik heb een tentamen gemaakt over XRF en AAS .Een aantal vragen wist ik het antwoordt niet echt op dus ik vroeg mij af of iemand de antwoorden wel van deze vragen wist.

1) Als je bij AAS een suspensie wilt meten welke problemen verwacht je dan?(denk eraan dat er maar 5% van de oplossing in een vlam komt).

2)De studenten kunnen deze suspensie ook direct zonder voorbewerking meten op de XRF welke methode kun je dan het beste gebruiken de ijklijn methode of de sam-methode en leg uit waarom?

3)Als je een steen wilt meten met de XRF krijg je voor het element chroom 120 counts,als je dan een spectrum zou bekijken verwacht je dan dat dit getal hoger of lager is dan de XRF aangeeft?

Zou iemand mischien deze vragen kunnen beantwoorden b.v.d

Groetjes,

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] Tentamen spectroscopie

1) suspensies zijn niet homogeen, dus als je maar 5% meet is het maar de vraag hoe representatief je meet.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Tentamen spectroscopie

Wat is de SAM methode?

Vraag 3 begrijp ik niet. 120 counts? per uur? per milligram? per vierkante meter? per Ampere? Wat voor een spectrum ga je bekijken? Waarom zou 120 veranderen als ik naar een spectrum kijk?

Berichten: 220

Re: [scheikunde] Tentamen spectroscopie

1) suspensies zijn niet homogeen, dus als je maar 5% meet is het maar de vraag hoe representatief je meet.
Ik had geantwoordt dat doordat er nog deeltjes inzitten die niet goed zijn opgelost het licht uit de holle kathode in de vlam wordt gebroken kan dit ook goed zijn als antwoordt?

Berichten: 220

Re: [scheikunde] Tentamen spectroscopie

rwwh schreef: Wat is de SAM methode?

Vraag 3 begrijp ik niet. 120 counts? per uur? per milligram? per vierkante meter? per Ampere? Wat voor een spectrum ga je bekijken? Waarom zou 120 veranderen als ik naar een spectrum kijk?
Op het spectrum werden 120 counts weer gegeven dus meerdere pieken,SAM methode is de standaard additie methode

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] Tentamen spectroscopie

Napoleon1981 schreef: 1) suspensies zijn niet homogeen, dus als je maar 5% meet is het maar de vraag hoe representatief je meet.
Ik had geantwoordt dat doordat er nog deeltjes inzitten die niet goed zijn opgelost het licht uit de holle kathode in de vlam wordt gebroken kan dit ook goed zijn als antwoordt?
Ik ben geen docent, maar ik zie het verband niet met de hint die gegeven wordt. Ik denk niet dat dit het antwoord is waar naar gevraagd werd. Maar je gedachte gang vind ik niet zo gek.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Tentamen spectroscopie

Dit helpt me niet. Volgens mij is de opgave niet compleet in deze vorm. Bijvoorbeeld: Zit de te meten stof in de oplossing, of in de vaste deeltjes?

Berichten: 220

Re: [scheikunde] Tentamen spectroscopie

erik1987 schreef:
Napoleon1981 schreef: 1) suspensies zijn niet homogeen, dus als je maar 5% meet is het maar de vraag hoe representatief je meet.
Ik had geantwoordt dat doordat er nog deeltjes inzitten die niet goed zijn opgelost het licht uit de holle kathode in de vlam wordt gebroken kan dit ook goed zijn als antwoordt?
Ik ben geen docent, maar ik zie het verband niet met de hint die gegeven wordt. Ik denk niet dat dit het antwoord is waar naar gevraagd werd. Maar je gedachte gang vind ik niet zo gek.
Dus op zich zou het antwoordt wel goed kunnen zijn dan lijkt me hopelijk geeft die dan paar puntjes bedankt ieder geval voor het antwoordt op die vraag;)

Berichten: 220

Re: [scheikunde] Tentamen spectroscopie

Dit helpt me niet. Volgens mij is de opgave niet compleet in deze vorm. Bijvoorbeeld: Zit de te meten stof in de oplossing, of in de vaste deeltjes?
De suspensie bestond ook uit peptiden en kaliumhydroxide bedoel je dit mischien? en hij zat in een oplossing;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Tentamen spectroscopie

Erik, je formuleringen worden echt niet duidelijker. Wat probeer je nu te meten? Kaliumgehalte? Chroomgehalte? Totaal chroom? Opgelost chroom? Het chroompercentage van de vaste stof?

Het lijkt erop alsof je een uitgebreide opgave hebt geprobeerd uit te kleden tot een paar zinnen. Maar er mist nu informatie. Net als een pianist niet zomaar door kan spelen als je de muziek die hij niet voor niets voor zich heeft voor hem weg trekt, kunnen wij bij de opgave die je niet zorgvuldig reproduceert niet mee helpen....

Berichten: 220

Re: [scheikunde] Tentamen spectroscopie

rwwh schreef: Erik, je formuleringen worden echt niet duidelijker. Wat probeer je nu te meten? Kaliumgehalte? Chroomgehalte? Totaal chroom? Opgelost chroom? Het chroompercentage van de vaste stof?

Het lijkt erop alsof je een uitgebreide opgave hebt geprobeerd uit te kleden tot een paar zinnen. Maar er mist nu informatie. Net als een pianist niet zomaar door kan spelen als je de muziek die hij niet voor niets voor zich heeft voor hem weg trekt, kunnen wij bij de opgave die je niet zorgvuldig reproduceert niet mee helpen....
zal de tekst bij de vraag uit typen;)

een student uit afghanistan heeft een aantal stenen meegenomen van het land zijn oom vraagt aan mij zou je kunnen onderzoeken of er intresante metalen in deze grond zitten,want er groeit bijna niets op,> toen heb ik hem met XRF gemeten.

Je kreeg ook nog een spectrum er bij te zien die kan ik helaas niet laten zien. je moest er kritisch naar kijken, kan een ongeveer beschrijving geven en dat is dat de chroom pieken zijn uitvergroot. je ziet een CR KA piek en een CR KB piek

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] Tentamen spectroscopie

erik1987 schreef: 2)De studenten kunnen deze suspensie ook direct zonder voorbewerking meten op de XRF welke methode kun je dan het beste gebruiken de ijklijn methode of de sam-methode en leg uit waarom?
Ok als SAM standaard additie is, dan staat in de vraagstelling ook al min of meer het antwoord al gegeven.

Zonder voorbewerking ---> Complex monster --> matrix effecten ---> SAM beter want matrix effecten worden op deze manier ge-elimineerd.

Berichten: 220

Re: [scheikunde] Tentamen spectroscopie

Napoleon1981 schreef:
erik1987 schreef: 2)De studenten kunnen deze suspensie ook direct zonder voorbewerking meten op de XRF  welke methode kun je dan het beste gebruiken de ijklijn methode of de sam-methode en leg uit waarom?
Ok als SAM standaard additie is, dan staat in de vraagstelling ook al min of meer het antwoord al gegeven.

Zonder voorbewerking ---> Complex monster --> matrix effecten ---> SAM beter want matrix effecten worden op deze manier ge-elimineerd.
Okej dankjwel dan heb ik waarschijnlijk het totale punten voor die vraag:)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Tentamen spectroscopie

Goh, als je het antwoord echt niet wist, dan denk ik niet dat je de volle punten hebt. Ik ben je leraar niet maar als ik er naar zou kijken krijg je misschien een deel van de punten voor de scattering in plaats van inhomogeniteit, een deel voor het juiste antwoord SAM zonder redenering, en niets voor de vraag over het spectrum (die ik, ondanks dat ik bij een bedrijf werk dat XRF machines maakt, nog steeds niet begrijp).

Berichten: 220

Re: [scheikunde] Tentamen spectroscopie

Goh, als je het antwoord echt niet wist, dan denk ik niet dat je de volle punten hebt. Ik ben je leraar niet maar als ik er naar zou kijken krijg je misschien een deel van de punten voor de scattering in plaats van inhomogeniteit, een deel voor het juiste antwoord SAM zonder redenering, en niets voor de vraag over het spectrum (die ik, ondanks dat ik bij een bedrijf werk dat XRF machines maakt, nog steeds niet begrijp).
Bij SAM had ik beredeneerd omdat er storende effecten in zullen zitten.

Betreft XRF zo stond de vraag er zoals ik uittypte met de bijbehorende tekst.Er stond dan ook nog een plaatje bij met een spectrum.Meer kan ik er ook niet van maken eigenlijk, maar mischien bedoelde ze de overlap die ontstaat door de chroompieken en daardoor telde die meer metingen van chroom.Want hij kan toch maar een paar pieken hebben vanwege de de gaten die in de orbitalen kunnen ontstaan en die kunnen maar oopgevuld worden door een aantal elektronen uit een hoger orbitaal.

Reageer