Koffie als gootsteenontstopper

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Koffie als gootsteenontstopper

Beste mensen,

Ik had een vraagje wat betreft koffie: ik heb meerdere malen gehoord dat het goed is voor de doorloop van je afvoer als je er regelmatig wat koffieprut doorheen spoelt. Kan iemand mij vertellen waar dit op gebaseerd is en of het inderdaad zinvol is? Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Koffie als gootsteenontstopper

ik zou niets kunnen verzinnen hoe dat nuttig zou kunnen zijn.

klinkt in mijn oren als flauwe kul.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Koffie als gootsteenontstopper

Ik zit op mijn werk, dus ik kan het filmpje niet bekijken, maar misschien laten ze iets nuttigs zien:

http://www.kanaal50.be/Tv/Gootsteen_koffie...TV-catalogus/41
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 3

Re: Koffie als gootsteenontstopper

Raspoetin schreef: Ik zit op mijn werk, dus ik kan het filmpje niet bekijken, maar misschien laten ze iets nuttigs zien:

http://www.kanaal50.be/Tv/Gootsteen_koffie...TV-catalogus/41
Bedankt voor je reactie, dat is inderdaad wat ik bedoel. Helaas wordt er verder geen verklaring gegeven in het filmpje behalve "het schuurt de afvoer schoon". Tja dat is wel erg simplistisch, misschien dat het iets met de zuurtegraad van koffie te maken heeft?

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Koffie als gootsteenontstopper

Koffie (en de prut overigens ook) heeft een gemiddelde pH van 5. Op zich is dit weinig schokkend, maar oplossingen van zwakke zuren met een dergelijke pH kunnen toch aardig wat schade aanrichten (kijk maar naar wat zure regen met standbeelden doet) omdat ze een flinke H+-capaciteit achter de hand hebben. De belangrijkste zuren in koffie zijn chlorogeenzuur en - ik meen ook - fosforzuur. Ik kan me best voorstellen dat koffie hierdoor een kleine bijdrage kan leveren aan het schoonhouden van je afvoer. Je moet alleen wel uitkijken dat de prut zelf geen verstopping gaat veroorzaken... ;)

Berichten: 552

Re: Koffie als gootsteenontstopper

Misschiend dat de grove structuur van het materiaal ook reinigend werkt? Vergelijk het met schuurpapier

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Koffie als gootsteenontstopper

Ik heb nu toch eens wat uitgebreider gezocht naar de oorzaak hiervan. Het reinigende effect van koffiedik vind je op bijna elk huishoudelijk forum, klusforum, site met praktische tips, enz., terug.

Het aantal sites waarin het verboden wordt koffiedik in de afvoer te gooien (meestal gemeentelijke sites) is ongeveer net zo hoog als het aantal sites waarin dit wordt aangemoedigd (meestal sites van wooncorporaties).

Mijn oma zaliger gebruikte met succes altijd koffiedik om de vette bruine aanslag op gaspitten te verwijderen.

Ik wil ook verwijzen naar dit topic...

Kortom, je zou denken dat er toch een zekere werking moet zijn.

Ik vind, als er op een site iets meer staat over de werking, altijd dat het zou gaan om het verwijderen van vet. Op wiki staat dat het gaat om het wegslijten van vet. Een schurende werking dus. Ik denk dat een eventuele werking hierin gezocht moet worden. Ik kan me niet voorstellen dat koffiedikdeeltjes (gestold) vet zouden ad/absorberen.

Tot zover mijn ´wetenschappelijk´ onderzoek. Afbeelding

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Koffie als gootsteenontstopper

ok ik zat fout
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 15

Re: Koffie als gootsteenontstopper

ontstopping van je darmen zeker? ;)

Berichten: 3

Re: Koffie als gootsteenontstopper

Bedankt voor de reacties en de moeite allemaal! Eerlijk gezegd betwijfel ik of de koffie zuur genoeg is om de gootsteen te ontstoppen, zeker aangezien wordt aanbevolen er veel water achteraan te spoelen wat flink verdund. Bovendien zou in dat geval wat cola door de afvoer spoelen effectiever zijn. En de prut zal niet genoeg schuren om het vuil eraf te schuren door het alleen met water er langs te spoelen lijkt mij. Mocht er iemand nog een brainwave hebben dan hoor ik het graag. Of misschien moet ik maar wat experimenteren met verstopte afvoeren ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Koffie als gootsteenontstopper

koop 2 zwanenhalzen bij de bouwmarkt en een paar stukken pijp. verstop die en probeer het uit.

zou niet zo duur moeten zijn en een leuke zaterdag middag kunnen vullen.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 85

Re: Koffie als gootsteenontstopper

Ik denk dat het misschien toch wel zou kunnen..

Misschien een heel raar voorbeeld maar op de kunstacademie hadden wij afdrukken gemaakt met vettige inkt, en toen moesten we onze handen wassen met koffiedik, en dar hielp. Met zeep alleen ging de inkt er niet af dus msischien zou het toch kunnen..

Groetjes!

Berichten: 516

Re: Koffie als gootsteenontstopper

Zou het niet zoiets kunnen zijn als koolstof?

Koffie is gemaakt van verbrande bonen, misschien komt daar dan een deel "quasi pure" koolstof bij vrij?

Het lijkt me zelf heel onwaarschijnlijk dat gebrand koffiedik dezelfde eigenschappen zou hebben als koolstof, maar de natuur heeft ons al meer verwonderd...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Koffie als gootsteenontstopper

hmm misschien kan een email naar Sara Lee helpen.

het moederbedrijf achter Douwe Echtberts
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 14

Re: Koffie als gootsteenontstopper

Persoonlijk zou ik opteren om het koffiedik homeopatisch te verdunnen, dan werkt het nog beter, je doet er veel langer mee en je loopt geen risico op bijkomende verstoppingen.

PaulM

Reageer