Springen naar inhoud

[scheikunde] basen en zuren titreren

• Log in om te kunnen reageren

Liekeu

Liekeu

• >250 berichten
  • 281 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 april 2008 - 10:42

Beste mensen
Ik was mijn lao chemie aan het voorbereiden en aan het berekenen, toen ik op een aantal vraagjes stuitte:

Is het logisch dat je om een 20 ml 1M NH3-oplossing te titreren met 0.1M NaOH, 0,2 l NaOH nodig hebt om het titratiepunt te bereiken?
Ergens vond ik dit raar omdat we deze proef echt moeten doen, en in een buret kan maar 25 ml.. 8-[

En we moeten ook een zwak meerbasig zuur titreren met 0.1 M NaOH. Dit zuur is een 0.05 M H3PO4 oplossing. Hiervan wordt eveneens 20 ml ingezet.
We moeten dus de equivalentiepunten op voorhand berekenen, ongeveer, en er staat dat je bij dit zuur de titratiecurve in verschillende gebieden kunt opdelen, elk overeenstemmend met de afsplitsing van 1 proton. Elk gebied wordt behandeld zoals een gebied van bijvoorbeeld een titratie van een zwak zuur met sterke base.
Dus de pH in het begin is deze van het zwak zuur in dit geval, met pKz 2,23.
Maar als je de pH van het 2e gebied wilt berekenen, dan doe je gewoon de formule van een zwak zuur met pKz 7,20 denk ik. Maar hoe zit het met Cz? Is dat gewoon de concentratie ingezet, dus 0.05 M? Want als ik het zo bereken, kom ik als pH voor dat tweede gebied 3,62.

Ik had ook al berekend dat ik bij het begin van de titratie, na toevoeging van 5 ml NaOH, met de bufferformule (pH = pKz + p(Cz/Cb)) 3,93.

Maar naar mijn gevoel klopt er iets niet. Kan er iemand mij een beetje de weg wijzen in deze doolhof? :oops:

Bedankt! Liekeu

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

RubenM

RubenM

• >250 berichten
  • 336 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 april 2008 - 10:58

Ammonia is basisch (NH3 in water vormt NH4+ en OH-)! Waarom wil je dat met een base titreren? (de getallen kloppen op zich wel: 20 mL 1 M komt overeen met 200 mL 0,1M)

Waar je aan moet denken bij de titratie van een driewaardig zuur als fosforzuur (de pKa-waarden zijn hiervoor erg bruikbaar!) staat prachtig uitgelegd op deze pagina.

Liekeu

Liekeu

• >250 berichten
  • 281 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 april 2008 - 11:04

Sorry! Ik bedoelde met HCl natuurlijk!
Ik was eventjes fout :)

Maar is dit niet raar dan? In een buret kan geen 2 dl HCl.. 8-[

Liekeu

Liekeu

• >250 berichten
  • 281 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 april 2008 - 11:09

Bedankt voor de site trouwens ;)
heb er net een beetje naar gekeken, en ik ga het eens proberen of ik er aan uit geraak :)

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 april 2008 - 11:26

Sorry! Ik bedoelde met HCl natuurlijk!
Ik was eventjes fout :)

Maar is dit niet raar dan? In een buret kan geen 2 dl HCl.. 8-[

Tja dan rest je maar twee mogelijkheden:

Of je neemt een buret waar wel 2 dl in kan, of je moet de buret, als hij aan het einde van de schaal komt, aflezen, bijvullen en weer aflezen. En dan weer verder titreren.
De foutenmarge wordt bij elke keer aflezen en bijvullen wel groter (elke aflezing heeft een foutenmarge en die stapelt zich bij elke keer aflezen op). Daar staat tegenover dat je een hoog volume moet titreren (omdat je HCl vergeleken met ammonia zo verdund is). Uiteindelijk zal het wel meevallen.

Liekeu

Liekeu

• >250 berichten
  • 281 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 april 2008 - 11:33

Ok. Meestal wordt dit wel nog uitgelegd vlak voor de proef hoor. Maar voor de berekening wou ik eventjes al wat meer weten.

Bedankt allemaal!

DavidK

DavidK

• >25 berichten
  • 56 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 april 2008 - 21:16

Als je minder titrant wil (de stof die dus in de buret zit) hebben kan je, behalve bijvullen, ook een kleiner volume van de reactant (de NH3) nemen. Dus bvb 10ml ipv 20ml, dan heb je ook 2x zo weinig HCl nodig.
Verder zou je ook nog een hogere concentratie HCl kunnen nemen (1,0M?)...

Maar alsnog, 20ml is een redelijke hoeveelheid om te titreren qua nauwkeurigheid. Weet je zeker dat de buretten niet 50ml zijn? (=standaard)

Veranderd door koonjo, 05 april 2008 - 21:17

Liekeu

Liekeu

• >250 berichten
  • 281 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 april 2008 - 07:48

Nee, ze zijn 25 ml.

Maar als het moment daar is, zal het wel duidelijk worden denk ik. Er wordt altijd nog een geringe uitleg gegeven. En ik kan altijd met vragen terecht bij de assistent.

Maar ondertussen hou ik jullie raad in mijn achterhoofd ;) .

Bedankt!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures