Atoomformule Bessenjenever

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 9

Atoomformule Bessenjenever

Hallo allemaal,

Voor school heb ik de formule voor bessenjenever weten, wat zijn de bestanddelen en de formules?

Alvast bedankt!


Berichten: 3.145

Re: Atoomformule Bessenjenever

De belangrijkste zijn alcohol, water en suiker. Daarnaast zitten er nog duizenden, zo niet tienduizenden andere, veelal zeer gecompliceerde, stoffen in, die het zijn kleur, geur en smaak geven. Je kunt er niet zomaar even een lijstje met formules van maken. Als dat zo zou zijn, dan zou de chemische industrie dit soort dranken eenvoudig en goedkoop na kunnen maken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: Atoomformule Bessenjenever

als het je lukt moet je even met zweden bellen ;) :P
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 774

Re: Atoomformule Bessenjenever

Je kan misschien ook per smaak de esterverbindingen opzoeken.

bv perensmaak: benzylacetaat

enzovoort.

Kijk ook hier eventjes misschien:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ester_(chemie)

Berichten: 14

Re: Atoomformule Bessenjenever

Veruit het belangrijkste ingredient in bessenjenever is diwaterstofmonoxide.

Van alle chemische producten zorgt dit product gemiddeld voor het hoogste aantal sterfgevallen per jaar.

P. Afbeelding

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: Atoomformule Bessenjenever

die kennen we. www.dhmo.org meen ik
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 223

Re: Atoomformule Bessenjenever

rappen-eddy schreef: Je kan misschien ook per smaak de esterverbindingen opzoeken.

bv perensmaak: benzylacetaat

enzovoort.

Kijk ook hier eventjes misschien:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ester_(chemie)
ik dacht dat esters voor de geur zorgen

ook voor de smaak?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: Atoomformule Bessenjenever

smaak is alleen zoet, zuur, zout en bitter (volgens de japanners ook msg) de rest is geur.

smaak stoffen bestaan niet, aroma´s en geurstoffen wel. (voeding techniesch gezien)
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 292

Re: Atoomformule Bessenjenever

Bij welk van die 4 smaken breng je pikant in feite onder. Omdat deze soms als een aparte smaak wordt beschouwd als ik me niet vergis

Berichten: 774

Re: Atoomformule Bessenjenever

Is pikant wel een speciefieke smaak...?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: Atoomformule Bessenjenever

Pikant is geen smaak, de pikante beleving komt door de mishandeling van alle smaakpapillen van de tong

pikant is eigenlijk pijnsensoren die af gaan van de tong.
Intensity

Further information: Capsaicin, Scoville scale

The substances that gives chili peppers their intensity when ingested or applied topically are capsaicin (8-methyl-N-vanillyl-6-nonenamide) and several related chemicals, collectively called capsaicinoids. Capsaicin is the primary ingredient in pepper spray.

When consumed, capsaicinoids bind with pain receptors in the mouth and throat that are normally responsible for sensing heat. Once activated by the capsaicinoids, these receptors send a message to the brain that the person has consumed something hot. The brain responds to the burning sensation by raising the heart rate, increasing perspiration and releasing the body's natural painkilling chemical, endorphin.

The "heat" of chili peppers is measured in Scoville units (SHU). Bell peppers rank at 0 (SHU), New Mexico green chilis at about 1,500 SHU, jalapeños at 3,000-6,000 SHU, and habaneros at 300,000 SHU. The record for the hottest chili pepper was assigned by the Guinness Book of Records to the Naga Jolokia, measuring over 1,000,000 SHU. Pure capsaicin, which is a hydrophobic, colorless, odorless, crystalline to waxy solid at room temperature, measures 16,000,000 SHU.
voor het volledige artikel en de bron: Engelse Wikipedia
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 774

Re: Atoomformule Bessenjenever

En aan die pikante smaak wen je na een tijd, wil dit dan eigenlijk zeggen dat je deze pijnsensoren in je tong stuk hebt gemaakt ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: Atoomformule Bessenjenever

nee maar dat je heb leren omgaan met die pijn. zie het als een soort eet sm :P
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 774

Re: Atoomformule Bessenjenever

maar als je jezelf prikt met een naald, doet dit de 200ste keer toch nog altijd pijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: Atoomformule Bessenjenever

Aan sommige pijnen raakt men gewend. Hoewel experts zeggen dat dat niet zo is bewijst pikantheid het. En waarom raken sommige mensen opgewonden van pijn?

Ikzelf kan pijn makkelijk onderdrukken door er een "energie" blokade omheen te gooien. Je moet ver gaan wil je mij onderuit krijgen. Maar lang niet iedereen kan dat.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer