analyse appelmoes!

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

analyse appelmoes!

Heej;)

Wij hebben met scheikunde een project waarbij we appelmoes moeten maken. Nou moeten we iets uit de appelmoes gaan analyseren. We gaan appelmoes met bastonje maken. We weten nog niet wat we precies willen gaan analyseren. Heeft iemand een idee en weet iemand een analyse methode??!

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: analyse appelmoes!

Wat denk je dat er in appelmoes zou kunnen zitten dat te analyseren valt?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: analyse appelmoes!

Iets waar je niet zo snel aan denkt

Gehalte smeerolie in de appelmoes.

Dat gebeurde dus op me MBO waar onze appelmoes een bijsmaak had van smeerolie.

Maar serieus, wat willen jullie en wat lijkt jullie nuttig?

Willen jullie proceskundige analyses (en wat denk je dat daar bij hoort) of willen jullie stoffen analyses als aanwezige zuren etc ( en wat denk je dat daar bij nog meer hoort).
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 7

Re: analyse appelmoes!

Ik zat zelf ook te denken aan bepaalde zuren.. of vitamine C. Maar ik heb nog nooit iets gedaan met een analyse. Dus ik zou niet weten hoe je dit aanpakt. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: analyse appelmoes!

Vitamine C is best een goed idee :D .

Een analyse bestaat in feite uit de volgende stappen

1) Monsterneming. Dat is in dit geval zo moeilijk of makkelijk te maken als je wil. Je zou bijvoorbeeld gewoon je eigen appelmoes kunnen pakken en daar het vit C gehalte in bepalen. Je zou ook je appelmoes met echte merken kunnen vergelijken.

2) Monstervoorbereiding. Dit betreft alle stappen die je doet voordat je echt gaat meten. Dat is dus van het scheiden van vit C van de appelmoes, tot de oplossingen in de juiste concentraties krijgen.

3) Monstermeting. In dit geval kun je kiezen voor een titratie. Die is op het forum al vaak besproken. Als je een artikel vindt over jood en thiosulfaat ben je er ;)

4) Berekening/borging van je resultaten. Hier ga je het gehalte aan vit C berekenen, eventueel, als je het zou willen doen als in de praktijk, een zogeheten bereik kunnen uitrekenen. Je kan dan bijvoorbeeld zeggen dat je vit C-gehalte 1 g/kg +/- 0,053 g/kg is.

5) Conclusie. Dat spreekt voor zich hoop ik :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: analyse appelmoes!

nog een tip

suiker gehalte in oBrix

belangrijk tijdens de productie.

misschien geen chemische bepaling maar viscositeit is ook een productieparameter.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 7

Re: analyse appelmoes!

Ik kom hier allemaal al een stuk verder mee;)

Kun je trouwens ook suiker in appelmoes annalyseren. Het is misschien niet zo orgineel enzo, maar misschien wel iets makkelijker voor ECHTE beginners;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: analyse appelmoes!

zoek maar eens op Brix meter (Nl en En) een simpelere analyse dan dat kan niet maar is vaak wel essentieel
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: analyse appelmoes!

Marleen93 schreef: Ik kom hier allemaal al een stuk verder mee;)

Kun je trouwens ook suiker in appelmoes annalyseren. Het is misschien niet zo orgineel enzo, maar misschien wel iets makkelijker voor ECHTE beginners;)
Moet het per sé chemisch zijn, dan zou je ook nog de reducerende suikers1 kunnen bepalen met een Fehlingsreagens.

1: Er bestaan reducerende suikers en niet-reducerende suikers. Als je redoxreacties een beetje snapt, dan weet je dat een reducerende stof zelf geoxideerd kan worden. Kijken we even hoe suikers opgebouwd zijn. De simpelste suiker is een staart van koolstoffen waaraan een stuk of wat OH groepen aanzitten, behalve aan eentje, daar is het spannend.

Bij een reducerende suiker zit die op het eind en plakt daar een dubbelgebonden zuurstof aan en een enkele H. Deze zogenaamde functionele groep heet een aldehyde. Bij een niet-reducerende suiker zit deze spannende C in ieder geval niet aan het einde, deze heeft wel weer een dubbelgebonden O, maar er is geen H meer te bekennen. Deze functie heet een keton.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Monosacharide

Een aldehyde zal kunnen doorreageren tot een carbonzuur, een keton kan dit niet. Nu zit er in dat fehlingsreagens koper(II)ionen, dat koper kan een reducerende suiker oxideren en wordt gereduceerd tot koper(I)ionen. Dit zorgt voor een neerslag in je oplossing.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Fehlingsreagens

Aan de hand van de beschreven reactievergelijkingen en wegen van de neerslag zou je kunnen bepalen hoeveel mol reducerende suiker er in je appelmoes zit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: analyse appelmoes!

Dat is de ingewikkeldere maar naukeurigere methode.

Overgens zijn bruiningsreacties ook mogelijk (kijk naar een appel die je even in de lucht laat liggen).

je kunt onderzoeken hoe dit vertraagt wordt door citroen en ascorbine zuur.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer