indiaas beeld met uitslag

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

indiaas beeld met uitslag

Ik heb een groot Indiaas beeld gekocht, heel mooi, mogelijk oud. Gegoten van een mij onbekend metaal, waarschijnlijk een goedkope legering van iets. Daarna is het verzilverd ( mogelijk eerst een bronslaag) Het heeft op sommige plekken een soort uitslag. Daar zijn gaatjes ontstaan, de zilverlaag is in een rondje eromheen weg en er verschijnt een WIT POEDER.

vragen:

a.Wat kan dat zijn? Het poeder zit niet in het beeld maar ontstaan uit een proces tussen metalen, volgens mij.

b.Wat kan ik doen om dit proces te verlangzamen of te stoppen?

c. Is het mogelijk zilver in te smeren met iets waardoor het niet wordt aangetast, bv. vaseline?

Groet van Gerard

Berichten: 1.379

Re: indiaas beeld met uitslag

Weet U zeker dat het beeld (gewicht?, grootte?) van massief metaal is? Via dompelen in een emmer water kunt U bijv. het soortelijk gewicht bepalen. Dat geeft een aanwijzing wat het wel of niet zou kunnen zijn.

Ik ken overigens geen metalen die met elkaar reageren tot een wit poeder. Met een magneet kunt U verder nog vaststellen of het materiaal al of niet (ferro)magnetisch is.

Voorts: Brons gebruikt men om te gieten. Niet om als laag aan te brengen. Is het een hol, gegoten bronzen beeld?
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: indiaas beeld met uitslag

Het soortelijk gewicht is inderdaad handig om een idee te krijgen van het metaal.

Wanneer het licht is, dan kan het aluminium zijn. Wanneer aluminium voorwerpen corroderen, dan geeft dit een wit poeder.

Tin zou eventueel ook kunnen.

Maar het blijft gokken als je niet meer info hebt.

Kun je geen foto (close up) plaatsen?

Berichten: 3

Re: indiaas beeld met uitslag

Dank voor alle tips. Het beeld is ongeveer een meter hoog en hol. Er zitten kleiresten in van het gieten. In water dompelen kan niet. Maar het is zeker geen aluminium.

Berichten: 3

Re: indiaas beeld met uitslag

Nog wat info erbij: het beeld bevat geen ijzer, reageert niet op magneet. Het is ook niet van aluminium en ook niet van brons! Het is wel redelijk zwaar, ondanks dat het hol is.

Maar het krijgt dus een soort uitslag die zich ontwikkelt tot gaatjes, gevuld met een wit poeder.Op die plekken verdwijnt dus ook het zilverlaagje in een kring om het gaatje heen.

Ik begin een vermoeden te krijgen van tinpest of zinkpest. Wie weet daar iets tegen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: indiaas beeld met uitslag

Nog wat info erbij: het beeld bevat geen ijzer, reageert niet op magneet.
Dat het niet op een magneet reageert betekent dat het niet van ijzer (metaal) is gemaakt, maar het betekent niet dat het geen ijzer (atomen) bevat. Roestvast staal is ook niet magnetisch!

Reageer