[scheikunde] Citroenzuurbepaling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

[scheikunde] Citroenzuurbepaling

Hallo!

Ik heb een labo gedaan omtrent de bepaling van het citroenzuurgehalte in citroensap... Ik heb hier en daar al gezocht op het forum maar ik vind het antwoord niet op deze 2 vraagjes:

1. Citroenzuur is driewaardig, dat weet ik, maar welke 3 neutralisatiestappen ondergaat het wanneer het getitreerd wordt met NaOH?

Ik denk dat ik al 1 stap weet nl; H3X (aq) + 3 OH- (aq) => 3 H2O (l) + X3- (aq),

wat zijn de 2 andere stappen dan?

2. Stel je hebt 10 ml NaOH toegevoegd tot wanneer de kleuromslag bereikt is (cfr fenolftaleïne als kleurindicator) hoe kan je het gehalte aan citroenzuur bepalen (g/100 ml) wetende dat je 1 ml citroensap verdund hebt met 20 ml gedestilleerd water?

Alvast bedankt!

Biot66





« Vorige · Scheikunde · Volgende =>

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Citroenzuurbepaling

biot66 schreef: Hallo!

Ik heb een labo gedaan omtrent de bepaling van het citroenzuurgehalte in citroensap... Ik heb hier en daar al gezocht op het forum maar ik vind het antwoord niet op deze 2 vraagjes:

1. Citroenzuur is driewaardig, dat weet ik, maar welke 3 neutralisatiestappen ondergaat het wanneer het getitreerd wordt met NaOH?

Ik denk dat ik al 1 stap weet nl; H3X (aq) + 3 OH- (aq) => 3 H2O (l) + X3- (aq),

wat zijn de 2 andere stappen dan?

2. Stel je hebt 10 ml NaOH toegevoegd tot wanneer de kleuromslag bereikt is (cfr fenolftaleïne als kleurindicator) hoe kan je het gehalte aan citroenzuur bepalen (g/100 ml) wetende dat je 1 ml citroensap verdund hebt met 20 ml gedestilleerd water?

Alvast bedankt!

Biot66
1) Eigenlijk doe je ze alle 3 in een keer met die vergelijking. Citroenzuur zal pas zijn 2e proton gaan afstaan wanneer het 1e proton van ALLE citroenzuurmoleculen is verbruikt. Probeer de vergelijkingen met bovenstaande info eens te maken.

2) Dat kun je niet weten als je de molariteit (aantal mol per liter) niet weet van je NaOH-oplossing en het omslagpunt van elke neutralisatiestap. Je kunt namelijk niet zomaar ervanuit gaan dat wanneer FFT omslaat, dat alles geneutraliseerd is. Dat hangt uiteraard allemaal van de pH af.

Berichten: 8

Re: [scheikunde] Citroenzuurbepaling

1) ik denk dat je moet opbouwen van .. + OH- =>

+2OH- =>

+3OH-=>

maar ik weet niet goed wat er langs beide kanten moet komen.

2) We vertrekken van 1 ml citroensap opgelost in 20 ml water. Dat wordt dan getitreerd met 0.1M NaOH tot het omslagpunt bereikt is (FFT kleurt violet). De hoeveelheid NaOH wordt afgelezen vb. 10 ml. Dus dat betekent dat er 10 ml is toegevoegd om het zuur volledig te neutraliseren. Gevraagd: geef aantal mg citroenzuur/100 ml? Ik kan er echt niet aan uit...

groetjes

biot66

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] Citroenzuurbepaling

je bedoelt 10ml 0,1M NaOH oplossing
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 8

Re: [scheikunde] Citroenzuurbepaling

Kan er mij iemand helpen aub???

Het is nogal dringend...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Citroenzuurbepaling

Haast op een forum helpt niet, daar jaag je mensen alleen maar mee weg.

Als je begint met citroenzuur zal dat in de eerste vergelijking wel links moeten staan. Wat zou er dan gebeuren als je 1 equivalent OH- laat reageren. Het produkt zet je weer links in de tweede vergelijking, etc. Probeer het maar eens voor te doen.

Voor 2: kun je uitrekenen hoeveel mol citroenzuur het moet zijn geweest?

Berichten: 8

Re: [scheikunde] Citroenzuurbepaling

voor de 1ste vraag:

H3X + NaOH => H2X- + Na+ +H20

H2X-+ NaOH => HX2- + Na+ + H20

HX2- + NaOH => X3- + Na+ + H20

is dit goed?

voor de 2de vraag zit ik vast bij het volgende:

x ml NaOH 0.1M verbruikt:

Reactie: H3X + 3 NaOH => X3- + 3 Na+ +3 H2O

3 mol OH- = 1 mol citroenzuur

1 mol OH- = 1/3 mol citroenzuur

x · 10-4 mol OH- = 1/3 · x · 10-4 mol citroenzuur

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Citroenzuurbepaling

Gaat prima zo. En hoeveel gram citroenzuur is dat nu?

Berichten: 8

Re: [scheikunde] Citroenzuurbepaling

Hey,

Is de eerste vraag nu goed? zijn dat de juiste 3 neutralisatiestappen?

Voor de tweede vraag moet je de hoeveelheid mol vermenigvuldigen met de molaire massa 192.12 g/mol dan kom je de hoeveelheid gram uit...

Maar de vraag was hoeveel g / 100 ml citroensap is er aanwezig? stel dat ik 1 ml citroensap verdund heb in 50 ml water

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Citroenzuurbepaling

Afgezien van de super- en subscripten lijkt 1 goed.

Als je de hoeveelheid citroenzuur in gram kent, en je weet uit hoeveel citroensap dat afkomstig is geweest, weet je ook de concentratie. De verdunning maakt daarbij niet uit.

Berichten: 8

Re: [scheikunde] Citroenzuurbepaling

Ik dacht dat dat wel iets uitmaakte omdat bij het tweede deel van de proef dat moest uitgevoerd worden, het gehalte aan citroenzuur in limonade bepaald moest worden en daar wordt een kleinere verdunning gebruikt...

mag je er dan vanuit gaan dat er

zoveel gram in 1 ml citroensap zit en dan herleiden naar 100 ml?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Citroenzuurbepaling

Yep.

Dat verdunnen wordt gedaan omdat je als je 20ml zuiver citroensap zou nemen een hele grote buret moet hebben voor de titratie. En 1ml is zo lastig titreren.

Bij limonade zal er wel minder inzitten (heb je wel eens een citroen in je mond gestoken?) en dus is een kleinere verdunning beter.

Berichten: 8

Re: [scheikunde] Citroenzuurbepaling

Ok. Bedankt voor de tips!

Reageer