[scheikunde] Duitse hardheid

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] Duitse hardheid

Hoi,

Onlangs hebben wij op school een practicum gedaan, titreren.

We hadden een standaardoplossing van Ca2+ en de concentratie daarvan was 1,64, die werd steeds verdund, de volgende erlenmeyer had dus een concentratie van 0,82 etc.

Hierna moesten we een zeepoplossing toevoegen (dmv het buret) bij de erlenmeyer waar de concentratie 1,64 van was moesten we 14 ml zeepoplossing toevoegen. En dat moesten we dus weer bij alle (6 de ) erlenmeyers doen.

Hierna moesten we het zelfde doen met water, als voorbeeld neem ik kraanwater.

Aan dit kraanwater hebben we 5 ml zeepoplossing toegevoegd.

Nu moesten we een grafiek maken met de concentratie van Ca2+ en de toegevoegde zeepoplossing van de eerste 6 erlenmeyers. Hierdoor kon je voor het kraanwater aflezen wat de Ca2+ concentratie in dit water was, dat bleek 0,36 mg/ml te zijn(dus 360 mg/L), dit moeten we omrekenen naar Duitse hardheid.

Een gegeven wat we hebben gekregen is: 1 °D = 7,1 mg/L Ca2+

Nu zit ik dus vast, ik heb van alles geprobeerd om die Duitse hardheid uit te rekenen maar het lukt me gewoon niet, dus misschien kan hier iemand me helpen?

Als ik niet duidelijk genoeg ben geweest of er meer info nodig is gewoon even zeggen.

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Alvast bedankt!

Groetjes, Marinda

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] Duitse hardheid

hint

om een duitse hardheidsgraat te krijgen van 20 voegen wij 0,52 g calciumchloride 2 hydraat toe aan 1 liter gedeminiraliseerd water.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 2

Re: [scheikunde] Duitse hardheid

sorry maar daar kom ik zelfs niet uit.....

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: [scheikunde] Duitse hardheid

met het titreren weet je de concentratie van je zeepoplossing.

je weet hoeveel calcium ionen er zitten in je standaard oplossing

stel de reactievergelijking op van zeep met calcium. vervolgens kijk je hoeveel mol zeep je nodig hebt om 1 mol calcium neer te laten slaan.

als het goed is heb je bij elke oplossing een andere hoeveelheid zeepoplossing moeten doen.

reken uit hoeveel calsium er in de oplossing zat en reken dat om naar duitse hardheids graden (vergelijking is gegeven). zet de graden in een grafiek en klaar
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer