Vet/olie bepaling

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 41

Vet/olie bepaling

Hallo iedereen!!

Ik heb al vaker wat gevraagd over de FOG bepaling (vetten en olien).

Er wordt gebruik gemaakt van een extractie.

Nu staat er in het voorschrift, dat er een bepaald hoeveelheidmonster moet worden gebruikt, waarvan 20 mg extractieresidu wordt verkregen.

Nou heb ik geen idee hoeveel ik moet doen. Ik heb nl 25ml monster genomen en dat was zelfs te weinig! Weten jullie misschien hoeveel monster ik moet gebruiken? (Het water is van een EQtank van een varkensslachterij)

Verder moet je na de extractie, een destilatie uitvoeren om het oplosmiddel (nHexaan) eruit te krijgen. Maar als ik dit doe, ben ik bang dat ik te lang doorga en alles droog kook. Dus wanneer zie je nou eigenlijk wanneer de destilatie moet worden stofgezet??

Groetjes

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Vet/olie bepaling

je moet ongeveer 25 gram residu (vet) krijgen. dus als jou product een 25% vet bevat je ongeveer 100 gram product moet nemen.

verder is het juist de bedoeling dat je alle hexaan er uit kook. dat doe je door de kolf te verhitten in een pan met water van een 60-70oC. waarscheinlijk is het vast onderdeel van je vacuum destilatie opstelling.

zal allemaal in het voorschrift moeten staan.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 41

Re: Vet/olie bepaling

Helaas staat dit niet in het voorschrift en aangezien het zowel voor mij, als voor mijn stagebegeleider iets "nieuws" is, hebben wij geen idee.

Maar in het voorschrift staat 20mg en jij zegt dus 25 gram of bedoel je mg? Het is wel een NEN voorschrift dus lijkt me toch dat dat moet kloppen wat er in staat (20mg)!

En moet het destileren persee in een warmwaterbak of kan het ook met een isomantel die op het laagste standje staat?:)

En de destilatie is niet onder vacuum. Moet dit dan?

Groetjes

Berichten: 84

Re: Vet/olie bepaling

Kijk hoeveel residu je verkrijgt met die 25 ml, dan doe je

20mg / mg verkregen residu per 25 ml * 25

dus als je 5 mg krijgt van die 25 ml monster doe je (20/5)*25=100 ml monster nodig.

En jij zegt dat het monster vooral uit water bestaat, dan moet je inderdaad destilleren, maar toch wel bij 70 graden minimaal aangezien het kookpunt bij 69 ligt.

Ik zie nu toevallig ook dat hexaan nauwelijks oplost in water (bij 20°C: 0,0013 g/L)

Dus misschien is er nog een andere methode te bedenken om hexaan er van te scheiden. (misschien centrifugeren en de lagen scheiden met een gekleurde stof die een dichtheid tussen water en hexaan heeft?)

Ik verzin ook maar wat hoor ;) Destileren lijkt me wel het simpelst.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Vet/olie bepaling

Volgens mij moet je minimaal 20 mg residu (vet) krijgen, geen 25 g...

Maar het gaat erom welke massa je na het droogdampen nog redelijk zuiver kunt wegen. 5 mg moet je makkelijk kunnen halen.

Een hoeveelheid van 100 ml monster moet je toch wel kunnen inzetten.

Dit betekent dat je een onderste analysegrens hebt van 50 mg/l (of lager als je lager dan die 5 mg kunt komen).

Meet je met deze hoeveelheden nog geen vet, tja..., dan is het analyseresultaat dus < 50 mg/l, of je hebt het niet goed gedaan. Maar je ziet snel aan het monster of er vet in zit of niet... Een helder kleurloos monster bevat geen vet, zeker geen vet van een varkensslachterij.

Overigens moet je inderdaad goed droogdampen op het door ArcherBarry al genoemde waterbad. Al je extractiemiddel moet weg zijn. Je bepaalt je vetgehalte door weging. Zou er nog extractiemiddel aanwezig zijn, dan meet je dit foutief als vet mee...

Ik dacht trouwens dat je petroleumether moest gebruiken, geen hexaan.

Berichten: 84

Re: Vet/olie bepaling

magrietjen schreef: Helaas staat dit niet in het voorschrift en aangezien het zowel voor mij, als voor mijn stagebegeleider iets "nieuws" is, hebben wij geen idee.

Maar in het voorschrift staat 20mg en jij zegt dus 25 gram of bedoel je mg? Het is wel een NEN voorschrift dus lijkt me toch dat dat moet kloppen wat er in staat (20mg)!

En moet het destileren persee in een warmwaterbak of kan het ook met een isomantel die op het laagste standje staat?:)

En de destilatie is niet onder vacuum. Moet dit dan?

Groetjes
Hoeft denk ik niet in een waterbad als je isomantel reguleerbaar is, misschien wel handig om het evengoed in een waterbad te doen als de mogelijkheid bestaat, dan is de temperatuur makkelijker te controleren. Vacuum is volgens mij ook niet persee nodig

Ik weet zelf niet heel veel ervan allemaal, dus ik kan het mis hebben ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Vet/olie bepaling

En moet het destileren persee in een warmwaterbak of kan het ook met een isomantel die op het laagste standje staat?:)

En de destilatie is niet onder vacuum. Moet dit dan?


Het afdampen moet echt wel in een waterbad, op 60-70 °C. Een isomantel wordt te heet.

Dat afdampen hoeft niet onder vacuum. Gewoon aan de lucht, maar wel in een afzuigkast...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Vet/olie bepaling

op het mbo deden we het met een vacuum destilator.

hexaan of petroliumether kan allebij. FsWd heeft hier niet gepost Marjanne :P

sorry ik maakte een leesfout. 25mg ja.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Vet/olie bepaling

FsWd heeft hier niet gepost Marjanne


Verbeterd... :oops:

Reageer